Dingbats wrote:Det varierar nog mycket från kurs till kurs. Och själv föredrar jag föreläsningar, faktiskt. Det blir lätt bara rörigt och tar en massa onödig tid till rent logistiskt strul när man ska hålla på med gruppövningar och grejer hit och dit.
Jag håller med dig att gruppövningar alltid inte fungerar som de skulle. Jag tycker ändå att det ibland skulle vara bra att använda några andra undervisningsmetoder än föreläsningar. Till exempel, om jag tänker om mina egna studier, känns det lite motstridigt ibland att bara läsa om alternativa undervisningsmetoder.
Jag har också haft en svenskkurs, som kommer att sluta snart. Under kursen har vi skrivit fem korta skrivuppgifter, läst böcker, upprepat lite grammatik och haft olika slags diskussionövningar. Största delen av deltagarna på kursen är utbytesstudenter. Tyskar och finnar är "överpresenterade" på kursen, vilket inte var en stor överraskning.
Obligatorisk kurslitteratur för alla var
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg,
Kulturgrammatik av Gillis Herlitz och
Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Vi skulle också läsa och presentera någon svenskspråkig roman. Jag presenterade Tove Janssons
Sommarboken eftersom den är en av mina favoritböcker. Jag ville inte presentera någon Mumin-bok för det skulle ha varit för lätt, fast jag tycker mycket om Mumim-böcker.
På tisdag har vi muntligt slutprov. Vår lärare har delat gruppen till smågrupper och vi ska diskutera om ämnet som vi gemensamt bestämde tidigare. Ämnet är "Svenskhet och implikationer av svensk kultur och värderingar vid kulturmöten inom- och utomlands samt fördomar". Jag tycker mycket om mitt grupp och jag tror att diskussionen ska bli jätteintressann!
Vi är fyra tjejer och alla kommer från olika länder (USA, Poland, Tyskland, Finland). Som källor ska vi använda artiklar som vi har fått från vår lärare. En artikel behandlar till exempel Ikeas "Vi välkomnar alla slags familjer" -reklam i Italien.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson