Svenska - Outi

Moderator:Johanna

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:
Re: Svenska - Outi

Postby Dingbats » 2011-07-04, 8:00

oulaliina wrote:Wohoooo! Jag har lyckats hitta bostad i Stockholm! :D Jag ska flytta till ett ganska litet men mysigt rum med egen ingång i Sundbyberg, Ör, närä nära Hallonbergen. Hyran är 4000 SEK men el, bredbann bredband och vatten hör till hyran. Jag har direkt busskontakt till universitetet och det tar cirka 15 min till Stockholms centrum centrala Stockholm/Stockholms city. Området sett ser också väldigt vackert ut, mycket grönt och bra joggningsmöjligheter.

Grattis! :) Rätt sida av stan också om man ska till universitetet! Fast jag undrar hur lång tid den bussen tar.

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-07-04, 8:50

Dingbats wrote:Grattis! :) Rätt sida av stan också om man ska till universitetet! Fast jag undrar hur lång tid den bussen tar.


Vi kollade det igår och det skulle ta 20 min. Om jag vill gå hela färden med bussen, tar det 35 min.

Jag sökte efter lägenhet/boende närmare Stockholms city men mitt problem är att jag har inga referenser från mina tidigare hyresvärdar och inte för mycket tid att komma och titta på olika lägenheter. Ytterligare, blir det kanske inte lättare att hitta en bostad när man närmar augusti.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Outi

Postby Jurgen Wullenwever » 2011-07-04, 15:33

oulaliina wrote:Jag sökte efter lägenhet/boende närmare Stockholms city men mitt problem är att jag har inga referenser från mina tidigare hyresvärdar och inte för mycket tid att komma och titta på olika lägenheter. Ytterligare, blir det kanske inte lättare att hitta en bostad när man närmar augusti.

Sundbyberg är ganska centralt i Storstockholm, så du behöver inte nödvändigtvis komma närmare än så.
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Outi

Postby Hunef » 2011-07-04, 16:14

oulaliina wrote:Wohoooo! Jag har lyckats hitta bostad i Stockholm! :D Jag ska flytta till ett ganska litet men mysigt rum med egen ingång i Sundbyberg, Ör, närä Hallonbergen. Hyran är 4000 SEK men el, bredbann och vatten hör till hyran. Jag har direkt busskontakt till universitetet och det tar cirka 15 min till Stockholms centrum. Området sett också väldigt vackert ut, mycket grön och bra joggningsmöjligheter.
Grattis! Jag bodde i Stockholm och gick (eller kanske snarare jobbade) på SU drygt ett år utan att hitta en lägenhet, jag fick bo på bostadshotell (som tydligen hade ett slags avtal med SU) med en hyra på 5000 SEK per månad. Jag kanske inte var tillräckligt företagsam, det räcker väl inte att bara ställa sig i bostadskö och titta i bostadsannonserna för att hitta en riktig bostad i den konungeliga hufvudstaden.
Last edited by Hunef on 2011-07-04, 16:15, edited 1 time in total.
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-08-29, 12:15

Hejssan från Stockholm (okej, från Sundbyberg)! :D Jag ankom här en vecka sedan. Det är jätteroligt att verkligen vara här i Sverige och Stockholm.

Det skulle vara roligt att säga att allt har gick helt bra, men det kan jag inte säga. Jag är inte nöjd med mitt boende... :? Problemet är att jag inte har eget dusch. I somras förstodde jag att jag kan låna min hyresvärds dusch när jag bara vill. Men nej. Han och hans fru hoppas att jag inte använder deras dusch mera än tre gånger i veckan. Annars måste jag gå till gym/simhall. Nu tänker jag att uppsäga min hyreskontrakt. Uppsägningstiden är två monader, så jag skulle ha tid till november att hitta en ny bostad. Eftersom jag har bara språkkurs i första period, skulle jag ha tid att gå på lägenhetvisningar. Jag vet inte bara att är det klokt att göra så eller borde jag säga hyreskontrakten upp först i september... :noclue:
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Outi

Postby Dingbats » 2011-08-29, 14:24

oulaliina wrote:Hejssan från Stockholm (okej, från Sundbyberg)! :D Jag ankom kom här hit för en vecka sedan. Det är jätteroligt att verkligen vara här i Sverige och Stockholm.

Det skulle vara roligt att (kunna) säga att allt har gick gått helt bra, men det kan jag inte säga. Jag är inte nöjd med mitt boende... :? Problemet är att jag inte har eget egen dusch. I somras förstodde förstod (uttalas "förstog") jag att jag kan låna min hyresvärds dusch när jag bara vill. Men nej. Han och hans fru hoppas vill/(önskar) att jag inte använder deras dusch mera än tre gånger i veckan. Annars måste jag gå till gymmet/simhallen. Nu tänker jag att uppsäga säga upp min mitt hyreskontrakt. Uppsägningstiden är två monader månader, så jag skulle ha tid till november att hitta en ny bostad. Eftersom jag bara har bara språkkurs i den första perioden, skulle jag ha tid att gå på lägenhetsvisningar. Jag vet bara inte bara att om det är det klokt att göra så eller borde jag säga upp hyreskontrakten hyreskontraktet upp först i september... :noclue:

- Ordet ankomma är väldigt formellt och inget man någonsin behöver använda.

- Förstod låter konstigt, eftersom förstå antyder att det man förstår är sant. Man kan knappast förstå något som inte är sant; då tror man att man förstår, men man har fel. Man kan formulera om det som I somras fick jag höra att... eller I somras förstod jag det som att..., vilket också använder förstå, men i uttrycket förstå det som att, vilket inte antyder att det man tror är sant.

- När du säger att de hoppas att du inte ska duscha för mycket låter det som att de själva är helt uppgivna inför hur mycket du faktiskt använder duschen och inte försöker göra något åt saken, inte berättar det för dig.

- Vissa partikelverb kan användas både med partikeln som prefix och självständig efter verbet, men säga upp är inte ett av dem.

- Jag blev lite förvirrad av dina skulle (jag skulle ha tid till november..., skulle jag ha tid att gå på lägenhetsvisningar). Jag antog först att du menade borde, men förstod det sen som att du menar att du skulle ha den tiden om du säger upp lägenheten nu? Avsaknaden av det där om:et blir förvirrande.

Jobbigt läge! Där är väl tyvärr lätt hänt att det blir så med den bostadsituation som råder i Stockholm (och andra städer med för den delen). Man får ta det man får och tugga i sig det så gott man kan. Men det är klart att du ska leta vidare om du inte står ut. Men det är inte lätt att hitta något.

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-08-31, 14:02

Jag har bestämmt att säga upp hyreskontraktet. Jag har fått en väldigt bra erbjudande av ett rum. Rummet är i en lägenhet i Östermalm. Hyran skulle vara bara 3000 kronor. Jag ska gå titta på rummet på söndag. Det är inte säkert att jag ska få rummet eftersom det också finns två andra personer som ska gå titta på rummet. Men rummet i Östermalm skulle vara så otroligt att jag vill ta en risk.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Outi

Postby Dingbats » 2011-08-31, 16:01

oulaliina wrote:Jag har bestämmt mig för att säga upp hyreskontraktet. Jag har fått en ett väldigt bra erbjudande av ett rum. Rummet är i en lägenhet i Östermalm. Hyran skulle vara bara 3000 kronor. Jag ska gå titta på rummet på söndag. Det är inte säkert att jag ska få får rummet eftersom det också finns är två andra personer som också ska gå och titta på rummet. Men rummet i Östermalm skulle vara så otroligt att jag vill ta en risk.

Lycka till! Det är ju toppenbra läge, nära till universitetet och mitt i stan.

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Outi

Postby Hunef » 2011-08-31, 19:23

oulaliina wrote:Rummet är i en lägenhet i Östermalm. Hyran skulle vara bara 3000 kronor.
Och efter ett helt år i Stockholm hade jag fortfarande inte fått något bättre än ett rum med pentry ute i en förort med en hyra på över 5000 kr per månad. Vad är knepet? :?
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-11-26, 12:26

Hunef wrote:
oulaliina wrote:Rummet är i en lägenhet i Östermalm. Hyran skulle vara bara 3000 kronor.
Och efter ett helt år i Stockholm hade jag fortfarande inte fått något bättre än ett rum med pentry ute i en förort med en hyra på över 5000 kr per månad. Vad är knepet? :?


Att ha en annons på Blocket med bild och tillbringa för mycket tid på sidan. Det är också en fördel ätt vara en tjej. ;)

Hejssan igen!

En liten sammanfattning om vad som har hänt. Tyvärr fick jag inte rummet på Östermalm. Jag lyckades ändå att hitta en ny bostad efter tre veckors intensiva letande. Jag har ett ganska stort rum i en lägenhet av en finsk kvinna på Kungsholmstorg. Jag delar köket och toaletten med henne. I början kännde det lite konstigt att bo i någon annans lägenhet men lyckligtvis har allting hittills gick bra för jag kommer bra överens med min hyresvärdinna. Ytterligare tycker jag mycket om området; både T-centralen och Fridhemsplan är nära, det är lätt att åka till universitetet och det är väldigt vackert här. Hyran är också inte för hög, bara 3600 krunor!

Det har också gått bra med studier! I den första perioden hade jag tyska och pedagogik, både på svenska. Jag måste medge att det var lite konstigt att läsa tyska på svenska men jag klarade tentan! :D Pedagogikkursen gick mycket bättre än vad jag förväntade. Jag fick B på tentan! Okej, jag gjorde alla uppgifter på engelska eftersom nästan all litteratur var på engelska. I pedaoggikkurs som jag nu har, är all litteratur på svenska så jag bestämde mig för att göra alla uppgifter på svenska. Jag vet att det ska sänka mitt betyg för min svenska inte är helt flytande men mitt största mål är bara att få godkänd. :D

Jag ska skriva lite mer senare. Nu måste jag börja skriva min skrivuppgift som handlar om olikheter mellan folkhögskolan och komvux som vuxenpedagogiska lärmiljöer.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Outi

Postby Dingbats » 2011-11-26, 14:08

oulaliina wrote:Att ha en annons på Blocket med bild och tillbringa för mycket tid på sidan. Det är också en fördel ätt att vara en tjej. ;)

Hejssan hejsan igen!

En liten sammanfattning om vad som har hänt. Tyvärr fick jag inte rummet på Östermalm. Jag lyckades ändå att hitta en ny bostad efter tre veckors intensiva intensivt letande. Jag har ett ganska stort rum i en lägenhet av hos/som tillhör/... en finsk kvinna på Kungsholmstorg. Jag delar köket och toaletten med henne. I början kännde kändes det lite konstigt att bo i någon annans lägenhet men lyckligtvis har allting hittills gick gått bra för jag kommer bra överens med min hyresvärdinna. Ytterligare dessutom tycker jag mycket om området; både T-centralen och Fridhemsplan är nära, det är lätt att åka till universitetet och det är väldigt vackert här. Hyran är också inte heller för hög, bara 3600 krunor kronor!

Det har också gått bra med studierna! I den första perioden hade jag tyska och pedagogik, både båda på svenska. Jag måste medge att det var lite konstigt att läsa tyska på svenska men jag klarade tentan! :D Pedagogikkursen gick mycket bättre än vad jag förväntade mig. Jag fick B på tentan! Okej, jag gjorde alla uppgifter på engelska eftersom nästan all litteratur var på engelska. I pedaoggikkursen som jag nu har, är all litteratur på svenska så jag bestämde mig för att göra alla uppgifter på svenska. Jag vet att det ska kommer (att) sänka mitt betyg för min svenska inte är inte helt flytande men mitt största mål är bara att få godkänd få godkänt/bli godkänd. :D

Jag ska skriva lite mer senare. Nu måste jag börja skriva min skrivuppgift som handlar om olikheter mellan folkhögskolan och komvux som vuxenpedagogiska lärmiljöer.

Det verkar gå bra för dig! Toppen!

Din svenska blir bättre också. Fråga om det är någon rättning du undrar över.

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Outi

Postby Jurgen Wullenwever » 2011-11-26, 18:28

oulaliina wrote:Hyran är också inte för hög, bara 3600 krunor!

"Bara" 3600? Det låter som mycket för mig. Vad är det du får för pengarna? Ett "ganska stort" rum + rätt att använda kök och badrum? :shock:

Inflationen på hyresfronten verkar ha varit hög sedan 1990-talet.
(Det är billigare att bo i ett eget hus på landet, fast det blir svårare att resa då, och man måste ha en dyr bil. :( )

För mig låter "Hyran är också inte för hög" normalt. :?
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-11-26, 21:01

Jurgen Wullenwever wrote:
oulaliina wrote:Hyran är också inte för hög, bara 3600 krunor!

"Bara" 3600? Det låter som mycket för mig.


Gör ett besök på Blocket och du ser att 3600 kronor för ett rum på Kungsholmen verkligen inte är så mycket. Till exempel min vän betalar 5500 kronor för ett rum på Södermalm och du kan läsa hur det gick med min föregående bostad. :roll:

Jurgen Wullenwever wrote:Vad är det du får för pengarna? Ett "ganska stort" rum + rätt att använda kök och badrum?


Rummet är möblerad (säng, skrivbord, hylla, stor garderob, TV, DVD-spelare) och bredband hör också till hyran.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-12-01, 10:31

Sverige vs. Finland

Nej, jag ska inte skriva om ishockey utan göra en liten jämförelse mellan länderna. Det har varit intressant att märka att fast många saker här i Sverige är på samma sätt som i Finland, det finns några skillnader.

Bättre i Sverige:

1. Mataffärer

I Finland finns det bara två stora detaljhandelskedjor(http://sv.wikipedia.org/wiki/S-gruppen, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kesko). Dessutom finns det en midre och Lidl. Oftast är det ändå så att man kan välja bara mellan S-gruppen och Kesko. Konsekvensen är att det inte finns någon priskamp mellan affärer och därför kostar mat så hemskt mycket. Jag kan inte säga att mat skulle vara mycket billigare här i Sverige men åtminstone har man bättre möjligheter att välja.

2. Kollektivtrafik

Studentbiljetten för 90 dagar kostar bara lite mer här i Stockholm än motsvarande i Åbo. Eftersom Åbo är mycket mindre än Stockholm, känns priset billigare.

3. Undervisningsmetoder

På universitetet använder lärar mycket mer mångsidiga undervisningsmetoder än i Finland. Föreläsning är ännu den huvudsakliga undervisningsmetoden som används inom universitetet i Finland. Gruppdiskussioner och seminarier används här i Sverige mer ofta. Förstås kan jag inte helt generalisera men andra finska utbytesstudenter som jag känner håller med mig.

Bättre i Finland/ Åbo

1. Studentbostäder

I Finland är det mycket lättare att få en studentbostad. Bara i Helsingfors är situationen lite sämre men mycket bättre än här i Stockholm. I Åbo får alla utbytestudenter bostad från Studentbystiftelsen (http://www.tys.fi/sv/tys-info) och det är också ganska lätt för finska studenter att få en bostad. Man måste inte köa över ett år för att få en bostad. Nästan alla som kommer utanför Åbo närområden får en studentbostad om man bara skickar en ansökning.

2. Studieböcker

I Finland är det lättare att hitta böcker på biblioteket, universitets- eller stadsbibliotek. Här verkar det vara gvanligare att köpa studieböcker. I Finland har jag köpt bara två studieböcker under mina studier.

3. Studielunch

I Finland får vi studielunch bara för 2,5 euro (20 kronor) (http://www.unica.fi/index.php?node_id=12553&lang=se). Fast vi måste betala högre studentkårsavgift (90 euro, 850 kronor) och medlemskap i studentkår är obligatoris, tycker jag att vi får ganska mycket för våra pengar.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Outi

Postby Dingbats » 2011-12-01, 14:13

oulaliina wrote:Sverige vs. Finland

Nej, jag ska inte skriva om ishockey utan göra en liten jämförelse mellan länderna. Det har varit intressant att märka att fast många saker här i Sverige är på samma sätt som i Finland, det finns finns det några skillnader.

Bättre i Sverige:

1. Mataffärer

I Finland finns det bara två stora detaljhandelskedjor(http://sv.wikipedia.org/wiki/S-gruppen, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kesko). Dessutom Utöver det/och så finns det en mindre och Lidl. Oftast är det ändå så att man bara kan välja bara mellan S-gruppen och Kesko. Konsekvensen är att det inte finns är någon priskamp mellan affärer och därför kostar mat så hemskt mycket. Jag kan inte säga att mat skulle vara mycket billigare här i Sverige men åtminstone har man bättre möjligheter att välja.

Dessutom låter konstigt när du precis innan har sagt att det bara finns två och fått det att låta lite. Utöver det är lite formellare än och så (men ännu formellare vore därutöver).

2. Kollektivtrafik

Studentbiljetten för 90 dagar kostar bara lite mer här i Stockholm än motsvarande i Åbo. Eftersom Åbo är mycket mindre än Stockholm, känns priset billigare.

3. Undervisningsmetoder

På universitetet använder lärarna mycket mer mångsidiga undervisningsmetoder än i Finland. Föreläsningar är ännu den huvudsakliga undervisningsmetoden som används inom universitetet i Finland. Gruppdiskussioner och seminarier används oftare här i Sverige mer ofta. Förstås kan jag Jag kan förstås inte helt generalisera men andra finska utbytesstudenter som jag känner håller med mig.

Det varierar nog mycket från kurs till kurs. Och själv föredrar jag föreläsningar, faktiskt. Det blir lätt bara rörigt och tar en massa onödig tid till rent logistiskt strul när man ska hålla på med gruppövningar och grejer hit och dit.

Bättre i Finland/ Åbo

1. Studentbostäder

I Finland är det mycket lättare att få en studentbostad. Bara i Helsingfors är situationen Det är bara i Helsingfors som situationen är lite sämre men mycket bättre än här i Stockholm. I Åbo får alla utbytestudenter bostad från Studentbystiftelsen (http://www.tys.fi/sv/tys-info) och det är också ganska lätt för finska studenter att få en bostad. Man måste inte köa över ett år för att få en bostad. Nästan alla som kommer (från) utanför Åbos närområden får en studentbostad om man bara skickar en ansökning.

"Bara i Helsingfors är situationen..." låter som "Till och med i Helsingfors är situationen...", vilket blir konstigt. När man förstår vad du menar kan man läsa meningen som du hade tänkt dig, men det är naturligare att uttrycka sig som jag grönmarkerade.

Officiella namn som "Åbo universitet" och "Åbo stadsbibliotek" tar inget -s på Åbo eftersom det är ett ortnamn som slutar på vokal, men i tillfälliga beskrivningar som "Åbos närområden" fungerar det som vilket ord som helst.

2. Studieböcker Kurslitteratur

I Finland är det lättare att hitta böcker på biblioteket, universitets- eller stadsbibliotek. Här verkar det vara gvanligare att köpa studieböcker kurslitteratur. I Finland har jag köpt bara två studieböcker böcker under mina studier.

Det är förstås egentligen inget fel på ordet studielitteratur, annat än att det inte är något ord man brukar använda. Kurslitteratur heter det normalt sett, men som du ser kan man inte använda det i precis samma sammanhang.

3. Studielunch

I Finland får vi studielunch bara för för bara 2,5 euro (20 kronor) (http://www.unica.fi/index.php?node_id=12553&lang=se). Fast vi måste betala högre studentkårsavgift (90 euro, 850 kronor) och (att) medlemskap i studentkår är obligatoriskt, tycker jag att vi får ganska mycket för våra pengar.

Utan att tror man att fast introducerar en huvudsats ända fram tills man stöter på "tycker jag...". Med att blir det tydligare.

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-12-03, 18:23

Dingbats wrote:Det varierar nog mycket från kurs till kurs. Och själv föredrar jag föreläsningar, faktiskt. Det blir lätt bara rörigt och tar en massa onödig tid till rent logistiskt strul när man ska hålla på med gruppövningar och grejer hit och dit.


Jag håller med dig att gruppövningar alltid inte fungerar som de skulle. Jag tycker ändå att det ibland skulle vara bra att använda några andra undervisningsmetoder än föreläsningar. Till exempel, om jag tänker om mina egna studier, känns det lite motstridigt ibland att bara läsa om alternativa undervisningsmetoder.

Jag har också haft en svenskkurs, som kommer att sluta snart. Under kursen har vi skrivit fem korta skrivuppgifter, läst böcker, upprepat lite grammatik och haft olika slags diskussionövningar. Största delen av deltagarna på kursen är utbytesstudenter. Tyskar och finnar är "överpresenterade" på kursen, vilket inte var en stor överraskning. :wink:

Obligatorisk kurslitteratur för alla var Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, Kulturgrammatik av Gillis Herlitz och Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Vi skulle också läsa och presentera någon svenskspråkig roman. Jag presenterade Tove Janssons Sommarboken eftersom den är en av mina favoritböcker. Jag ville inte presentera någon Mumin-bok för det skulle ha varit för lätt, fast jag tycker mycket om Mumim-böcker.

På tisdag har vi muntligt slutprov. Vår lärare har delat gruppen till smågrupper och vi ska diskutera om ämnet som vi gemensamt bestämde tidigare. Ämnet är "Svenskhet och implikationer av svensk kultur och värderingar vid kulturmöten inom- och utomlands samt fördomar". Jag tycker mycket om mitt grupp och jag tror att diskussionen ska bli jätteintressann! :) Vi är fyra tjejer och alla kommer från olika länder (USA, Poland, Tyskland, Finland). Som källor ska vi använda artiklar som vi har fått från vår lärare. En artikel behandlar till exempel Ikeas "Vi välkomnar alla slags familjer" -reklam i Italien.
Last edited by oulaliina on 2011-12-04, 8:01, edited 1 time in total.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Outi

Postby Hunef » 2011-12-03, 18:41

oulaliina wrote:Jag håller med dig att gruppövningar alltid inte fungerar som de skulle. Jag tycker ändå att det ibland skulle vara bra att använda några andra undervisningsmetoder än föreläsningar.
Jag föredrar föreläsningar kombinerat med mer personliga, lärarledda problemlösningstillfällen. (Jag bortser från labbar här, de kan inte göras på så många olika sätt.) Allt utöver det får skötas av studenterna själva så som de behagar, känns bara löjligt att t.ex. ha formella gruppövningar utan direkt inblandning av lärare. (Vi hade sånt på gymnasiet, men som naturvetarstudent har jag aldrig haft sånt på högskolenivå.) Får lärarna betalt för att inte göra något under dessa tillfällen eller hur fungerar det? Vad är poängen med grupparbete på högskolenivå?

oulaliina wrote:Vår lärare har delat gruppen till smågrupper och vi ska diskutera om ämnet som vi gemensamt bestämde tidigare.
Ingen problemlösning? Eller löses problem genom att "diskutera"? :hmm:
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Outi

Postby Jurgen Wullenwever » 2011-12-04, 5:12

oulaliina wrote:Vår lärare har delat gruppen till smågrupper

På min tid brukade de låta studenterna själva sköta gruppindelningen, och det var väldigt smärtsamt för en autistisk-isk student, så det är trevligt att höra att du inte har det så. :)
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2011-12-04, 19:03

Hunef wrote: Får lärarna betalt för att inte göra något under dessa tillfällen eller hur fungerar det?


Det här har jag tidigare inte tänkt om men en bra poäng. :hmm: Ibland kan grupparbete också ske utanför föreläsningar. I våras hade jag en pedagogikkurs där paruppsatts var en del av kursexamination. Vi fick instruktion för uppsatsen på första föreläsning och efter det var det vårt ansvar att ta hand om arbetet. Jag tycker att det fungerade väldigt bra. Jag kom bra överens med min par och uppsattsen blev en av mina bästa uppsatser.

Hunef wrote: Vad är poängen med grupparbete på högskolenivå?


Samma som i alla skolnivåer, att få en bättre förståelse av de saker som studeras genom att byta tankar och ideer med andra gruppmedlemmar? Okej, jag medge att jag är lite idealistisk men jag har blivit hjärntvättad genom mina studier att tro på kollektivt lärande. :wink:

Hunef wrote:Ingen problemlösning? Eller löses problem genom att "diskutera"?


Uhmm... Jag tror att problemlösning inte är huvudpoängen med vår diskussion. Det är kanske viktigare att föra fram att man kan delta i samtal och uttrycka sina åsikter.
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Hunef
Posts:9532
Joined:2004-01-21, 20:55
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Svenska - Outi

Postby Hunef » 2011-12-04, 19:32

oulaliina wrote:Samma som i alla skolnivåer, att få en bättre förståelse av de saker som studeras genom att byta tankar och ideer med andra gruppmedlemmar? Okej, jag medge att jag är lite idealistisk men jag har blivit hjärntvättad genom mina studier att tro på kollektivt lärande. :wink:
Jag har inget emot arbetsformen i sig, men jag tycker inte det ska dikteras av lärarna. Sitta i grupp och gå igenom kursmaterialet gör man ju hellre under "fritiden".

oulaliina wrote:Uhmm... Jag tror att problemlösning inte är huvudpoängen med vår diskussion. Det är kanske viktigare att föra fram att man kan delta i samtal och uttrycka sina åsikter.
Åsikter för man fram i politiska föreningar eller liknande, inte i akademin. Tycker jag. Men då är jag skadad av hur det fungerar inom naturvetenskapliga utbildningar där kunskap och metodik premieras framför åsikter.
But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright Brothers. But they also laughed at Bozo the Clown.
Carl Sagan


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron