Svenska - Outi

Moderator:Johanna

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)
Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2012-01-08, 11:13

Jag skulle vara jättetacksam om någon skulle kunna hjälp mig med ett litet problem som jag har med min hemtenta för vuxenpedagogikkurs. Uppgiften är att planera en utbildning för vuxna och motivera pedagogiska val med stöd av kurslitteraturen. Jag är nästan färdig med min uppsatts och min vän (också finskspråkig) som studerar svenska har läst texten. Nu finns det några saker som vi/jag är osäkra på.

1. När det gäller vuxna som deltar i vuxenutbildning, ska man kalla dem som "studenter" eller "studerande"?

2. Vilket ord ska man använda när det gäller individen som "learner" (enligt min ordbok, ska man använda "lärande")?

3. Vad är skillnaden mellan "lärande" och "inlärning"? Om jag kommer ihåg rätt, var "lärande" ett mer generellt begrepp och "inlärning" handlar om mer specifik situation. Har jag helt fel?
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Outi

Postby Dingbats » 2012-01-08, 11:21

oulaliina wrote:Jag skulle vara jättetacksam om någon skulle kunna hjälp mig med ett litet problem som jag har med min hemtenta för i vuxenpedagogikkursen. Uppgiften är att planera en utbildning för vuxna och motivera pedagogiska val med stöd av kurslitteraturen. Jag är nästan färdig med min uppsatts och min vän (också finskspråkig) som studerar svenska har läst texten. Nu finns det några saker som vi/jag är osäkra på.

1. När det gäller vuxna som deltar i vuxenutbildning, ska man kalla dem som (för) "studenter" eller "studerande"?

Det spelar ingen roll, båda går lika bra. "Studenter" kanske känns lite mindre tillkrånglat.

2. Vilket ord ska man använda när det gäller individen som "learner" (enligt min ordbok, ska man använda "lärande")?

"Lärande" låter bra.

3. Vad är skillnaden mellan "lärande" och "inlärning"? Om jag kommer ihåg rätt, var "lärande" ett mer generellt begrepp och "inlärning" handlar om mer specifika situationer. Har jag helt fel?

Nej, det låter som du har förstått rätt. För mig som lekman kan nog orden användas lite slappare, men om det är viktigt att göra en åtskillnad är det som du beskriver. Det är möjligt att det finns någon fackspråklig definition av vardera uttryck inom pedagogiken, men det är inget jag är insatt i.

User avatar
oulaliina
Posts:89
Joined:2010-12-11, 21:51
Real Name:Outi
Gender:female
Location:Turku
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Svenska - Outi

Postby oulaliina » 2012-01-25, 21:33

Det är lite konstigt med "inlärning" och "lärande" för mig eftersom man har i finska bara ett ord som kan betyda båda begrepp.

Men lite uppdatering...

För mig började nytt år på lite olikt sätt än jag förväntade, fast vad som hände var inte en överraskning för mig. Det tog slut mellan mig och min pojkvän exakt en månad sen efter 3 år tillsammans. Jag ska inte analysera det mer här för det inte är så intressant. En stor fördel är att jag nu kan koncentrera mig bättre i livet här i Stockholm! Jag har till exempel anmälat mig till en moderndanskurs som jag ser jättemycket fram emot! Det är roligt att fortsätta med dans efter några års rast! :D

En sak som jag har börjat tänka är att ansöka mig till masterprogram i pedagogik hit till Stockholm efter nästa år. Nästa år ska jag skriva min kandidatsuppssatts vilket jag vill göra i Åbo. Jag har kollat saker och ansökningaprocess ser inte så komplicerad ut. En stor nackdel med Stockholm är ganska höga livskostnader. En annan möjlighet är att ansöka sig till något annat universitet. Men jag har tid att tänka över saker...
“Some days even my lucky rocketship underpants won't help.”- Calvin /Bill Watterson

User avatar
Dingbats
Posts:3497
Joined:2005-01-22, 10:17
Gender:male
Location:Lund (född i Stockholm)
Country:SESweden (Sverige)
Contact:

Re: Svenska - Outi

Postby Dingbats » 2012-01-26, 10:46

oulaliina wrote:Det är lite konstigt med "inlärning" och "lärande" för mig eftersom man har i finska bara på finska bara har ett ord som kan betyda båda begrepp betyda båda sakerna/betyda både och/stå för båda begreppen.

Men lite uppdatering...

För mig började nytt år det nya åretett lite olikt annat sätt än jag förväntade mig, fast vad som hände var inte en överraskning för mig. Det tog slut mellan mig och min pojkvän för exakt en månad sen efter 3 år tillsammans. Jag ska inte analysera det mer här för det inte är inte så intressant. En stor fördel är att jag nu kan koncentrera mig bättre i livet här i Stockholm! Jag har till exempel anmälat mig till en moderndanskurs kurs i modern dans/modern dans-kurs som jag ser jättemycket fram emot! Det är roligt att fortsätta med dans efter några års rast avbrott/paus! :D

En sak som jag har börjat tänka är att ansöka mig till masterprogrammet i pedagogik hit till här i Stockholm efter nästa år. Nästa år ska jag skriva min kandidatsuppssatts vilket jag vill göra i Åbo. Jag har kollat saker och ansökningasprocessen ser inte så komplicerad ut. En stor nackdel med Stockholm är de ganska höga livskostnaderna. En annan möjlighet är att ansöka sig (an)söka/söka sig till något annat universitet. Men jag har tid att tänka över saker...

Som sagt, "inlärning" och "lärande" är i vardagligt språk mer eller mindre synonymer, sen i fackspråk kan det vara annorlunda.

En liten kommentar bara: "Rast" är en kort paus man har mellan lektioner eller mitt i en arbetsdag, och är mellan kanske fem minuter och ett par timmar lång. Längre än så så använder man andra ord.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests