Behöver hjälp med att förstå en svensk sättning

Moderator:Johanna

BørkBørk
Posts:3
Joined:2013-08-12, 16:52
Behöver hjälp med att förstå en svensk sättning

Postby BørkBørk » 2017-06-13, 16:23

Jag är norrbagge, och försökar begripa vad detta betyder: "Måste gå upp på vinden och spraya taket underifrån"

User avatar
Jurgen Wullenwever
Posts:2876
Joined:2009-04-10, 19:32
Gender:male
Country:SESweden (Sverige)

Re: Behöver hjälp med att förstå en svensk sättning

Postby Jurgen Wullenwever » 2017-06-13, 20:23

BørkBørk wrote:Jag är norrbagge, och försökar [försöker] begripa vad detta betyder: "Måste gå upp på vinden och spraya taket underifrån"

Vinden är utrymmet under taket, alltså husets översta golvplan, och spraya /spräja/ betyder att man sprutar tunt och lätt med något, som med en sprayburk, och underifrån är 'från den undre sidan', samma som nedifrån/nerifrån. Personen avser alltså att ta sig nära takets undre sida för att med någon sprututrustning anbringa färg (eller vad det nu är som skall sprayas).
Chekhov wrote:I don't know about naive worldviews, but Jurgen Wullenwhatever pisses me off to no end because of his extreme pessimism and cynicism. You'd think the world was going to end imminently when talking to that guy.

Jag är rebell: jag sockrar teet, saltar maten, cyklar utan hjälm, och tänder glödlampor.
(Ovanstående var förut, nu försöker jag minska sockret och saltet, och har gett upp mejeriprodukter.)

User avatar
Johanna
Language Forum Moderator
Posts:6679
Joined:2006-09-17, 18:05
Real Name:Johanna
Gender:female
Location:Lidköping, Westrogothia
Country:SESweden (Sverige)

Re: Behöver hjälp med att förstå en svensk sättning

Postby Johanna » 2017-06-14, 0:12

Jurgen sa det så bra :)

Hur som helst, jag vill även tillägga att:
NO setning = SV mening ;)

När det kommer till språk och grammatik i alla fall. SV "sättning" betyder något mer i stil med nummer 2 i bokmålsordboka här: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OP ... dbok=begge
Swedish (sv) native; English (en) good; Norwegian (no) read fluently, understand well, speak badly; Danish (dk) read fluently, understand badly, can't speak; Faroese (fo) read some, understand a bit, speak a few sentences; German (de) French (fr) Spanish (es) forgetting; heritage language.


Return to “Swedish (Svenska)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests