Flytende østnorsk gjennom nettet

Moderator:Johanna

Øyster
Flytende østnorsk gjennom nettet

Postby Øyster » 2015-12-08, 0:56

Hallo. Jeg har studert norsk i over ett år og har nådd et tilfredsstillende ordforråd som gjør det mulig å lese hva som helst og å chatte med hvem som helst. Problemet er imidlertid det er veldig vanskelig å forstå muntlig norsk. Dialekten jeg valgte å fokusere meg på er standard østnorsk, men det føles det er umulig å studere den kun med nettet som bistand. Trenger man egentlig å besøke Norge for å lære seg måten folkene snakker på? Har dere ideer? Hvordan lykkes jeg i dette? Jeg har ikke muliggjørende midlene for å besøke Norge.

Takk.

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: Flytende østnorsk gjennom nettet

Postby Diogenes » 2015-12-10, 16:18

Jeg kan anbefale NRK Radio, som har en stor samling med programmer. Du kan finne hva som helst du er interessert i, fra musikk og kultur til daglige nyheter fra hele verden. Det finnes også en lang liste med podkaster. Språkteigen er fantastisk for oss som liker språkforskning og -kunnskap, og de har gjester fra hele landet med mange forskjellige dialekter.

Jeg har dessverre mindre å si om hvordan å øve på det muntlige språket. Det beste er klart å reise til Norge, men siden det er umulig for de fleste av oss må vi finne på andre måter. Kanskje du kan finne en norsk venn der du bor?

Jeg vil gjerne vite litt mer om hvordan du lærte deg norsk. Hvilke lærebøker liker du best? Hva leser du på norsk på fritiden?
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

User avatar
Ífaradà
Posts:88
Joined:2014-03-29, 8:37
Gender:female
Country:NONorway (Norge)

Re: Flytende østnorsk gjennom nettet

Postby Ífaradà » 2015-12-10, 19:26

Hvis du vil lære gjennom nettet, er det lurt å oppsøke diverse avisnettsteder, blant annet VG.no som har ganske mye videomateriale der man kan høre språket talt. Nrk.no (tv2.no óg) er også en mulighet, men usikker på om siden fungerer fra utlandet.

Eller kan du prøve å få tak i en samtalepartner (til Skype f.eks), følge nordmenn på YouTube og nettradio. Tror ikke det er så veldig mye man får gjort utenom det, dessverre. Du får nesten bare utnytte det som finnes for alt det er verdt så tror jeg du kommer ganske langt.
-Native: Yoruba & Norwegian
-Intermediate: English

Øyster

Re: Flytende østnorsk gjennom nettet

Postby Øyster » 2015-12-11, 15:53

Diogenes wrote:Jeg kan anbefale NRK Radio, som har en stor samling med programmer. Du kan finne hva som helst du er interessert i, fra musikk og kultur til daglige nyheter fra hele verden. Det finnes også en lang liste med podkaster. Språkteigen er fantastisk for oss som liker språkforskning og -kunnskap, og de har gjester fra hele landet med mange forskjellige dialekter.

Jeg har dessverre mindre å si om hvordan å øve på det muntlige språket. Det beste er klart å reise til Norge, men siden det er umulig for de fleste av oss må vi finne på andre måter. Kanskje du kan finne en norsk venn der du bor?

Jeg vil gjerne vite litt mer om hvordan du lærte deg norsk. Hvilke lærebøker liker du best? Hva leser du på norsk på fritiden?


Hei, takk for linkene. Jeg ser på dem senere i dag. Jeg bor i Brasil og derfor er det usannsynlig det er nordmenn nær meg.

Jeg brukte ingen bok. Grammatikken på norsk er veldig lett og det krevde ikke mye fra meg. Jeg kan snakke et annet mye vanskeligere språk (finsk) og språkslæringerfaringen jeg fikk da jeg studerte finsk gjorde det enkelt å forstå norsk.

På fritiden leser jeg ikke mye. Jeg skriver mye mer enn jeg leser.

Ífaradà wrote:Hvis du vil lære gjennom nettet, er det lurt å oppsøke diverse avisnettsteder, blant annet VG.no som har ganske mye videomateriale der man kan høre språket talt. Nrk.no (tv2.no óg) er også en mulighet, men usikker på om siden fungerer fra utlandet.

Eller kan du prøve å få tak i en samtalepartner (til Skype f.eks), følge nordmenn på YouTube og nettradio. Tror ikke det er så veldig mye man får gjort utenom det, dessverre. Du får nesten bare utnytte det som finnes for alt det er verdt så tror jeg du kommer ganske langt.


Jeg ser på linkene dine senere. Imidlertid er det veldig hardt å finne nordmenn som ville gjerne snakke med utlendinger. Også fordi jeg søker nordmenn som snakker med en bestemt dialekt blir det enda mer vanskeligheter.


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron