Nasjonaldagen

Moderator:Johanna

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male
Nasjonaldagen

Postby Astrum » 2015-05-17, 3:34

Som mange her inne sikkert vet, er 17. mai Norges nasjonaldag. Det var på denne dagen for 201 år siden at riksforsamlingen på Eidsvoll (kommune i Akershus fylke) ble enige om landets grunnlov. I fjor ble Grunnloven språklig modernisert, slik at flest mulig kunne forstå den.

For de fleste handler 17. mai i dag om tradisjoner -- alt fra barnetog med sang, konserter og taler, til fest og god mat med familien. Det finnes ikke bare én "riktig" måte å feire dagen på.

Gratulerer så mye med dagen! Hvordan feirer du 17. mai? :)

Hipp, hipp, hurra!

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Nasjonaldagen

Postby Raufoss » 2016-08-07, 20:48

Astrum wrote:Gratulerer så mye med dagen! Hvordan feirer du 17. mai? :)

En ting jeg ikke liker å se på dette forumet er et nytt emna som har fått ikke svar. En grunn til at et nytt medlem mister sin motivasjon til å fortsette å poste her er da deres første innlegg ikke får svar. Men jeg er glad for å se at Astrum er fortsatt en medvirkende medlem. :y: Siden min svaret til det opprinnelige innlegget er over et år for sent, vil jeg kort svare på hvordan jeg feiret Norge nasjonaldag.

One thing I do not like to see in this forum is a new topic (subject/thread) that has not received any replies. One reason why a new member loses their motivation to continue to post here is when their first post doesn't receive a reply. However, I'm happy to see that Astrum is still a contributing member. :y: Since my reply to the original post is over a year late, I will briefly respond to how I celebrate Norway's National Day.

Det er en gruppe av nordmenn og norsk-amerikanere i møte med hvert år den 17. mai. De fleste menn bære en frakk og slips og mange kvinner bærer bunader. Vi starter med å synge USA og deretter den norske nasjonalsangen. Så er det noen taler, vi spiser norsk mat, og hvis vi har spesielle gjester fra Norge, så det er flere taler. Jeg har alltid spise minst en pølse med lompe og noen geitost. :)

Heia Norge!! :y:

Image
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: Nasjonaldagen

Postby Astrum » 2016-08-08, 18:42

Raufoss wrote:
Astrum wrote:Gratulerer så mye med dagen! Hvordan feirer du 17. mai? :)

En ting jeg ikke liker å se på dette forumet er et nytt emna emne som ikke har fått ikke svar. En grunn til at et nytt medlem mister sin motivasjon til å fortsette å poste her er da at deres første innlegg ikke får svar. Men jeg er glad for å se at Astrum er fortsatt er en et medvirkende medlem. :y: Siden min svaret mitt svar [or: "svaret mitt"] til det opprinnelige innlegget er over et ett [note: "a" vs "one"] år for sent [slightly better: forsinket], vil jeg kort svare på hvordan jeg feiret Norges nasjonaldag.

One thing I do not like to see in this forum is a new topic (subject/thread) that has not received any replies. One reason why a new member loses their motivation to continue to post here is when their first post doesn't receive a reply. However, I'm happy to see that Astrum is still a contributing member. :y: Since my reply to the original post is over a year late, I will briefly respond to how I celebrate Norway's National Day.

Det er en gruppe av nordmenn og norsk-amerikanere i møte med som møtes hvert år den 17. mai. De fleste menn bærer [or more common: "har på seg"] en frakk og slips, og mange kvinner bærer bunader. Vi starter med å synge USA den amerikanske nasjonalsangen, og deretter den norske (nasjonalsangen). Så er det noen taler, vi spiser norsk mat, og hvis vi har spesielle gjester fra Norge, så det er er det flere taler. Jeg har alltid spise spiser alltid minst en pølse med lompe og noen litt [note: uncountable in this countext] geitost. :)

Heia Norge!! :y:

Image
Tusen takk for et flott innlegg! Jeg synes du skriver veldig godt norsk, og du bruker mange avanserte formuleringer. Jeg har tillatt meg å komme med noen rettelser. Bare spør hvis noe er uklart!

Det var også hyggelig å høre hvordan du feiret 17. mai! :)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: Nasjonaldagen

Postby Raufoss » 2016-08-09, 8:59

Astrum wrote: Jeg har tillatt meg å komme med noen rettelser. Bare spør hvis noe er uklart!

Takk for denne rettelser! Det var snilt av deg!! :y:

Astrum wrote:Det var også hyggelig å høre hvordan du feiret 17. mai! :)

17. mai er en veldig spesiell dag for mange norsk-amerikanere her i USA. Selv om jeg kan ikke altid ta en hel dag fri fra jobben min, jeg fortsatt gjøre noe for å feire Norges nasjonaldagen. :)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: SV: Nasjonaldagen

Postby Astrum » 2016-08-09, 15:37

Raufoss wrote:
Astrum wrote: Jeg har tillatt meg å komme med noen rettelser. Bare spør hvis noe er uklart!

Takk for denne rettelsene! Det var snilt av deg!! :y:

Astrum wrote:Det var også hyggelig å høre hvordan du feiret 17. mai! :)

17. mai er en veldig spesiell dag for mange norsk-amerikanere her i USA. Selv om jeg kan ikke alltid [useful mnemonic: "alltid to l-er i 'alltid', aldri to l-er i 'aldri'"] kan ta en hel dag fri fra jobben min, kan jeg fortsatt gjøre noe for å feire Norges nasjonaldagen. :)

Så hyggelig at du fikk tid til å feire, til tross for jobb! :) Får jeg spørre hva du jobber med?

PS! Det er en rettefeil i mitt opprinnelige svar. Din siste setning skal selvfølgelig være "jeg spiser alltid minst [...]", og ikke "jeg har spiser alltid minst [...]". Her klarte jeg ved et uhell å hoppe over "har" i gjennomstrekingen og fargingen. Beklager dette! :oops:


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests