Stille vokaler

Moderator:Johanna

kolinoskopy
Posts:13
Joined:2014-10-04, 10:52
Real Name:Kolin
Gender:male
Location:Cairns
Country:AUAustralia (Australia)
Stille vokaler

Postby kolinoskopy » 2014-12-03, 1:08

Hvorfor er noen vokaler snakket ikke da gloser er ved siden av hverandre? En eksempel er "jeg greide ikke å finne fiskemarkedet" er snakt mer liker "jeg greid(e) ikke (å) finne fiskemarkedet". Er det bare et snarvei?

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Stille vokaler

Postby Aleco » 2014-12-08, 22:15

kolinoskopy wrote:Hvorfor er det noen vokaler som ikke uttales når ord er ved siden av hverandre? Ett eksempel er at "jeg greide ikke å finne fiskemarkedet" uttales mer som "jeg greid(e) ikke (å) finne fiskemarkedet". Er det bare en snarvei?
Det er nesten alltid schwa-lyder (trykklette e-lyder) som blir svake eller forsvinner helt når det er mulig. Om en person snakker i vanlig tempo vil det mest sannsynligvis høres ut som at han uttaler "jeg greide ikke å finne deg" som "jeg greid ikk å finn[e] deg" :)
han ville ikke = han vill ikke
vatten = vattn
vi skal spise en stor gris = vi skal spis n stor gris

Usually it's the schwa sounds (unstressed Es in Norwegian) that weaken or disappear altogether if possible (e.g. if followed by a different vowel or a consonant with a syllabic value (<n>)). If a person speaks at a normal pace it will most likely sound like he's pronouncing "jeg greide ikke å finne deg" like "jeg greid ikk å finn[e] deg" :)
han ville ikke = han vill ikke
vatten = vattn ("the synthetic cotton")
vi skal spise en stor gris = vi skal spis n stor gris

I would prefer it if you asked questions like these in the Pronunciation Thread instead of opening up new threads.
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

kolinoskopy
Posts:13
Joined:2014-10-04, 10:52
Real Name:Kolin
Gender:male
Location:Cairns
Country:AUAustralia (Australia)

Re: Stille vokaler

Postby kolinoskopy » 2014-12-09, 5:45

Tusen takk, Aleco :)
Benådning min forskyvning av poster.

Er der noen reglementer om shwa-lyder? Eller avhenger er det på dialekt?

Gjerne flytte mitt tråden til riktig seksjonen.

Tusen takk.

Kolin

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Stille vokaler

Postby Aleco » 2014-12-09, 12:02

kolinoskopy wrote:Tusen takk, Aleco :)
Unnskyld feilpostinga mi
Flytt gjerne tråden min til riktig seksjonen.
Det går bra! Bare skriv i riktig tråd fra nå av :)
Er det noen regler for [når] schwa-lyder [oppstår]? Eller avhenger er det av dialekt?

På [oslo]norsk er det trykklette e-er som forsvinner eller blir svake. Med mindre du legger trykk på e-ene så skal det gjelde dem. Det er ganske lett å forutse om du tenker deg om, men de tkan være vanskelig for utlendinger å huske :wink:
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests