JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Moderator:Johanna

Valeria_L
Posts:44
Joined:2013-04-24, 16:14
Real Name:Valeria
Gender:female
Country:RURussia (Российская Федерация)
JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Valeria_L » 2013-08-11, 7:58

Det er juletreet i mit annet hjemested byen Donskoi i Tula-område.
http://donskoy.clan.su/news/jolka_donsk ... -01-03-148

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Raufoss » 2013-08-11, 18:54

Velkommen til det norske språk forumet, Valeria_L! :welcome:

Valeria_L wrote:Det er juletreet i mit annet hjemested byen Donskoi i Tula-område.
http://donskoy.clan.su/news/jolka_donsk ... -01-03-148

Jeg ønsker å lære mer om russiske geografi og jeg er veldig interessert i å lære mer om Donskoi i Tula-område. :)

Jeg har sett på nettsiden, men jeg er ikke sikker på hvilket bilde du ønsker å vise. :dunno:
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

Valeria_L
Posts:44
Joined:2013-04-24, 16:14
Real Name:Valeria
Gender:female
Country:RURussia (Российская Федерация)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Valeria_L » 2013-08-12, 9:46


User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Raufoss » 2013-08-12, 18:05


Ja, tusen takk for det! Det er et vakkert juletre. :)

Når du har litt tid kanskje du kan fortelle oss noe om hjembyen din og livet i Russland.

På forhånd takk! :)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

Valeria_L
Posts:44
Joined:2013-04-24, 16:14
Real Name:Valeria
Gender:female
Country:RURussia (Российская Федерация)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Valeria_L » 2013-08-13, 14:13

Donskoi er byen, som bestemora min bodde på. Koselig erindringer er knittet til den med meg. Nå bor hun I Moskva-område med oss.
Donskoi er lille by,som tidligere het Rudnik. Det var tettsted. Det navnet kommer av det russiske ordet "руда", som oversetter seg som "en malm". Tidligere der man utvant malm. Nå der utvanner man ikke malm, men der det fins en stor jernbanestasjon. Når var jeg liten, spaserte jeg der med bestemora min. Der er derfor liker jeg slike stasjoner.

Vær så snil og rett meg.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Raufoss » 2013-08-13, 20:56

Valeria_L wrote:Donskoi er byen, som bestemora min bodde på. Koselig erindringer er knittet til den med meg. Nå bor hun I Moskva-område med oss.
Det høres veldig hyggelig. :)

Valeria_L wrote:Donskoi er lille by,som tidligere het Rudnik. Det var tettsted. Det navnet kommer av det russiske ordet "руда", som oversetter seg som "en malm". Tidligere der man utvant malm.
Jeg vet om Don elven i Russland og hadde lurt på om det var der navnet på byen kom fra. Spasibo/Спасибо (Takk) for forklaringen! :y:

Valeria_L wrote:Nå der utvanner man ikke malm, men der det fins en stor jernbanestasjon. Når var jeg liten, spaserte jeg der med bestemora min. Der er derfor liker jeg slike stasjoner.
Det er en hyggelig historie. :) Spasibo/Спасибо (Takk) for du deler. :y:

Valeria_L wrote:Vær så snil og rett meg.
Jeg er også en student av norsk så vi må vente til fremmedspråklige nordmenn til å kommentere. ;)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

Noreviking

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Noreviking » 2013-08-14, 5:34

Heisann, og velkommen til det norske forumet, Valeria_L! :D
Dette hørtes spennende ut. Er det mange som bor i Donskoi? Hva lever de fleste av der i dag, siden malmutvinninga har stoppet opp? Og er det annen industri eller jordbruk eller noe annet?

Jeg skal rette det dere har sagt litt seinere i dag med kommentarer. :)

Valeria_L
Posts:44
Joined:2013-04-24, 16:14
Real Name:Valeria
Gender:female
Country:RURussia (Российская Федерация)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Valeria_L » 2013-08-14, 16:09

I Donskoi lever av 64 561 menesker. Der det fins en brødfabrikk. Der baker man småkaker, som er til sags selv I Moskva-område med oss. Der det fins også en strømpefabrikk, to møbelfabrikk, en skinnfabrikk, en glimmerfabrikk. Tidligere der var et kullbekken, men ressurser har egenskaren å uttømme seg.

Noreviking

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Noreviking » 2013-08-14, 17:28

Raufoss wrote:Velkommen til det norske språkforumet, Valeria_L! :welcome:

Valeria_L wrote:Dette er juletreet som var på det andre hjemstedet mitt, Donskoi, i Tula-området.
http://donskoy.clan.su/news/jolka_donsk ... -01-03-148

Jeg ønsker å lære mer om russiske geografi og jeg er veldig interessert i å lære mer om Donskoi i Tula-området. :)

Jeg har sett på nettsiden, men jeg er ikke sikker på hvilket bilde du ønsker å vise. :dunno:


Valeria_L wrote:Nå er det riktig? [Kommentar: Her er det også vanlig å si: Er det riktig nå? Men det du har skrevet går greit å bruke i dette spesifikke tilfellet. :)]
http://donskoy.clan.su/news/jolka_donsk ... -01-03-148


Raufoss wrote:Ja, tusen takk for det! Det er et vakkert juletre. :)

Når du har litt tid, kanskje du kan fortelle oss noe om hjembyen din og livet i Russland? [Kommentar: Her kan du også si: Kan du fortelle oss litt om hjembyen din og livet i Russland når du har tid? :) ]


Valeria_L wrote:Donskoi er byen som bestemora mi bodde i. Koselige minner/erindringer knytter meg til den. Nå bor hun i Moskva-området (sammen) med oss.
Donskoi er den lille byen som tidligere het Rudnik og var et tettsted. Det Navnet kommer av det russiske ordet "руда", som oversettes til "en malm". Tidligere der man utvant man malm i området. Nå der utvinner man ikke malm i lenger, men der det fins en stor jernbanestasjon der. Når Da jeg var liten, spaserte jeg der med bestemora mi. Der er Derfor liker jeg slike stasjoner.
...

I Donskoi lever av 64 561 mennesker. Der fins det en brødfabrikk. Der baker man småkaker, som er til sags selv I Moskva-området med hos oss. Der det fins det også én strømpefabrikk, to møbelfabrikker, én skinnfabrikk og én glimmerfabrikk. Tidligere fantes det en kullgruve (/kullåre), men ressurser har egenskapen at de blir brukt opp.


Det er supert at du skriver fyldige avsnitt og tør å bruke ord som det ikke er vanlig å høre hver dag. Selv om en del er rettet her, er det for det meste små endringer. Ellers vil jeg si at dette er spennende lesning, og jeg gleder meg til å høre mer. :)

Valeria_L
Posts:44
Joined:2013-04-24, 16:14
Real Name:Valeria
Gender:female
Country:RURussia (Российская Федерация)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Valeria_L » 2013-08-28, 10:29

Hei, alle sammen! Unnskyld at jeg har ikke skrevet lenge. Jeg var i Norge.

Der fins det også en stadion. På stadionen også sjer de vakere juletrerne. Der fins også et basseng for barn. Der man har kunnet å bade om sommeren. Jeg liker å bade. :) Det er synd at det er ikke noe sted å bade for voksne i Donskoi.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: JULETREET I MIT ANNET HJEMSTED

Postby Raufoss » 2013-08-28, 19:48

Valeria_L wrote:Hei, alle sammen! Unnskyld at jeg har ikke skrevet lenge. Jeg var i Norge.
Hei Valeria_L! Det var hyggelig å høre at du var i Norge. 8-) Håper du hadde en fin tur. :)

Da jeg tok min forrige tur til Norge jeg også hadde ikke mye tid til å skrive på dette språkforumet så forstår jeg. ;)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests