Juletradisjoner [Christmas traditions]

Moderator:Johanna

User avatar
Antonym
Posts:226
Joined:2011-02-07, 9:52
Gender:female
Country:ATAustria (Österreich)
Contact:
Juletradisjoner [Christmas traditions]

Postby Antonym » 2012-12-25, 14:10

Hei!
Feirer dere jul? I så fall, hvordan?
Jeg lurte på hva slags juletradisjoner folk på forumet har og tenkte det kunne være interessant å diskutere det på norsk :)

Hi! Do you guys celebrate Christmas? If so, how?
I was wondering what kind of Christmas traditions the people of the forum have, and thought it could be an interesting thing to discuss in Norwegian :)


Jeg kan begynne med en tradisjon som veldig mange familier i Norge har: Mandelen i grøten. Vi spiser varm risengrynsgrøt, og oppi grøtgryta har kokken sluppet en mandel (uten skall, så man ikke kan se den). Den som får mandelen i sin tallerken får etter måltidet en "mandelpremie" - dette er vanligvis en marsipangris, men i min familie har vi alltid sjokolade i stedet, siden ikke alle liker marsipan. Vi spiser alltid risengrynsgrøt på ettermiddagen på julaften.
Image
Risgrøt spiser man med smørøye, kanel og sukker :)

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Juletradisjoner [Christmas traditions]

Postby Aleco » 2012-12-25, 16:38

Hjå oss har vi alltid ete riskrem med mandel i til etterett :) Og då med skalet på, men det er ikkje lov å grava etter han! Vinsten er sjølvsagt ein marsipangris sidan alle likar marsipan.

Image

Risgrynsgraut et vi derimot som eftasverd fleire gonger i romjola. Elles et vi til vanleg ribbe til jol i og med at eg kjem frå Austlandet. Men sidan kommunen min tradisjonelt sett har vore ein sauekommune, et vi òg pinnekjøtt. Vi har òg hatt lutefisk som siderett sidan vi i tillegg til å vera del av ein sauekommune, òg bur på ei øy med berre fiskarar på morssida. Men alt i alt er det vanlegvis inndelt slik:
Austlandet: ribbe
Vestlandet: pinnekjøtt
Nord-Noreg: lutefisk
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Antonym
Posts:226
Joined:2011-02-07, 9:52
Gender:female
Country:ATAustria (Österreich)
Contact:

Re: Juletradisjoner [Christmas traditions]

Postby Antonym » 2012-12-25, 20:25

Vi spiser elg :) Men det er mest fordi søstrene mine ikke spiser svin. På nyttårsaften spiser vi pinnekjøtt.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: Juletradisjoner [Christmas traditions]

Postby Raufoss » 2012-12-27, 21:35

Antonym wrote:Hei!
Feirer dere jul? I så fall, hvordan?
Jeg lurte på hva slags juletradisjoner folk på forumet har og tenkte det kunne være interessant å diskutere det på norsk :)

Hi! Do you guys celebrate Christmas? If so, how?
I was wondering what kind of Christmas traditions the people of the forum have, and thought it could be an interesting thing to discuss in Norwegian :)
Tusen takk for det Antonym!

Dette er en fantastisk idé for et nytt emne. :y:

Antonym wrote:Jeg kan begynne med en tradisjon som veldig mange familier i Norge har: Mandelen i grøten. Vi spiser varm risengrynsgrøt, og oppi grøtgryta har kokken sluppet en mandel (uten skall, så man ikke kan se den).
Antonym wrote:Vi spiser elg :) Men det er mest fordi søstrene mine ikke spiser svin. På nyttårsaften spiser vi pinnekjøtt.
Jeg har aldri vært i Norge i løpet av juleferien, men jeg håper å nyte noen av disse norske juletradisjonene en dag. :)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests

cron