WRITING SESSION // Skrivestund

Moderator:Johanna

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male
Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2011-12-18, 12:52

I dag skal jeg skrive noe som burde vært en kort artikkel i avisa. Artikkelen handler om et grusomt
drap.

I morges tidlig ble en mann på 76 år funnet død. Et mord skjedde i ei lita bygd i nærheten av Stavanger. Innbyggere ble veldig sjokkert da de funnet ut om denne tragedien. Måten mordet ble begått er rett og slett forferdelig. Det er fortsatt ikke kjent hvorfor han ble drept, men politiet tviler på at det er på grunn av penger. Myndighetene har sagt at de kommer til å gjøre sitt beste for å fange morderen." Ole Bjørnson var singel, og en rolig mann" sier en av naboene hans. "Han var alltid vilig til å hjelpe, og det var grunnen til at jeg ble enda mer overrasket". Folk fra bygda frykter at dette kunne skje igjen, men politiet sier at det ikke finnes en grunn til å være redd. Offeret var en rik person i motsetning til sine naboer, men ingen visste det. Politiet tviler derfor på at morderen måtte være noen som kjente den gamle mannen, og som hadde tilgang til denne viktige informasjonen. "Men vi skal ikke jump to conclusions :?: . Det vil etterforskningen vise" sa politi-sjef. Dette ellers rolig sted er dessverre ikke lenger sånn.

That's it. I hope the subject is not too bizzare :) .

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Aleco » 2011-12-21, 1:01

salieri wrote:I dag skal jeg skrive noe som burde vært en kort artikkel i avisa. Artikkelen handler om et grusomt drap.

Tidlig i morges ble en mann på 76 år funnet død. Det skjedde et mord i ei lita bygd i nærheten av Stavanger. Innbyggerne ble veldig sjokkert da de fant ut om denne tragedien. Måten mordet ble begått er rett og slett forferdelig. Det er fortsatt ikke kjent hvorfor han ble drept, men politiet tviler på at det er på grunn av penger. Myndighetene har sagt at de kommer til å gjøre sitt beste for å fange morderen." Ole Bjørnson var singel, og en rolig mann" sier en av naboene hans. "Han var alltid vilig til å hjelpe, og det var grunnen til at jeg ble enda mer overrasket". Folk fra bygda frykter at dette kan skje igjen, men politiet sier at det ikke finnes noen grunn til å være redd. Offeret var en rik person i motsetning til sine naboer, men ingen visste det. Politiet tviler derfor på at morderen måtte være noen som kjente den gamle mannen, og som hadde tilgang til denne viktige informasjonen. "Men vi skal ikke ta forhastede slutninger. Det vil etterforskningen vise" sa politisjefen. Dette ellers rolige stedet er dessverre ikke lenger det.

That's it. I hope the subject is not too bizzare :) .


Haha, nice, nice :mrgreen:
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2011-12-21, 3:32

Thank you Aleco. I'm glad you like it. I believe I'm slowly improving my writing skills and this kind of support really means a lot to me. :y:

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2011-12-27, 16:19

En liten fortelling om en sterkest vilje. Viljen til å leve. Noe som oss alle har innenfor oss selv.

Den dagen kommer Ivar til å huske for alltid. Da skjedde noe rart med ham. Han kunne ikke tro han var i senga. Hvordan endte han opp der? Hvor var han? Men det som var enda mer forvirrende for ham var det faktum at han heller ikke kunne snakke, se eller stå opp fra senga. Hans eneste sans som fungerte var hørsel. For et forferdelig følelse det måtte være for ham. Akkurat da han begynte å lure på hva som vil skje med ham, kom en sykepleier inn i rommet."God kveld", sa hun. "Jeg vet at du ikke kan snakke, men jeg ogsa vet at du kan høre meg. Jeg skal prøve å forklare det som skjedde med deg.Du hadde en seriøs bilulykke. Du var den eneste personen som overlevde det. Nå er du på et sykehus. For tiden kan du ikke gå, se og snakke. Hvis du har noen spørsmål føl deg fri til å bruke et spesielt tastatur som kan uttale det du skriver. I tilleg vil jeg også si at jeg synes veldig mye på deg. Forhåpentligvis blir du bedre med en god behandling". Ivar tok tastaturet og starte med å skrive."Hvor er jeg? Er mine venner virkelig døde? "Ja, dessverre", svarte hun."Du er i Oslo. Nå må du være positiv fordi det er viktig i denne fasen av behandling, sa hun og gikk ut av rommet. Sikkert var det ikke lett for Ivar. Han tenkte om hva han skulle gjøre med seg selv. Var det verdt å fortsette med livet? "Det finnes kanskje ikke poenget med å fortsette å leve livet på denne måten" lurte han inn i hodet sitt. Han ble desperat, men alikevel bestemte seg for å gjøre noe helt utenkelig. Åh nei, tvert i mot! Han bestemte seg for å kjempe mot tragedien. Så lenge man har en mulighet til å slå tilbake, så er man faktisk i live. :yep:

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2011-12-28, 7:30

Damn! I've just read this piece of crap all over again.This has to be one of the dumbest stories I've ever written in my entire life, but what the hell :D
I hope my grammar is not too bad :para:

User avatar
Diogenes
Posts:676
Joined:2008-03-20, 13:08
Country:USUnited States (United States)

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Diogenes » 2011-12-29, 17:57

Kan jeg få være med i skrivestunden? Jeg burde gjort det for lenge siden :P

Den berømte norske forfatteren Knut Hamsun, som Kong Haakon VII har kalt for "Norges sjel," hadde stor påvirkning på litteraturens utvikling i det nittende århundre. Den psykologiske skriftstilen hans, sammen med hans dype forståelse for det ubevisste i menneskesjelen, førte til de realistiske tendensene innen nyromantikken og nyrealismen både i Norge og andre land.

Hamsun, som levde i nesten hundre år, gav ut mer en tjue romaner, og i tillegg mange dikter og noen få noveller. Romanen Sult var den første av bøkene hans som fikk stor pris av kritikerne og publikum. På 1890-tallet gav han ut to mesterverk til, Mysterier og Pan. Bøkenes emne kunne være kjærlighet, som i Victoria, eller natur, som i Markens grøde. Det står mye bevissthetsstrøm og andre moderne litterære teknikker i romanene til Hamsun, og innflytelsen hans på senere forfattere var stor og viktig. Hamsun fikk Nobelprisen i 1920.
Om alle var lykkelige ville vi ikke hatt noe god musikk.

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2011-12-29, 18:22

Diogenes wrote:Kan jeg få være med i skrivestunden? Jeg burde gjort det for lenge siden :P



It was about time! :woohoo:

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Aleco » 2012-01-01, 17:37

salieri wrote:En liten fortelling om den sterkeste viljen. Viljen til å leve. Noe som vi alle har inni oss selv.

Den dagen kommer Ivar til å huske for alltid. Da skjedde noe rart med ham. Han kunne ikke tro han var i senga. Hvordan endte han opp der? Hvor var han? Men det som var enda mer forvirrende for ham var det faktum at han heller ikke kunne snakke, se eller stå opp av senga. Hans eneste sans som fungerte var hørselen. For en forferdelig følelse det måtte være for ham. Akkurat da han begynte å lure på hva som vil skje med ham, kom en sykepleier inn i rommet."God kveld", sa hun. "Jeg vet at du ikke kan snakke, men jeg vet også at du kan høre meg. Jeg skal prøve å forklare det som skjedde med deg. Du hadde en alvorlig bilulykke. Du var den eneste personen som overlevde det. Nå er du på et sykehuset. For tiden kan du ikke gå, se eller snakke. Hvis du har noen spørsmål, er det bare å bruke et spesielt tastatur som kan uttale det du skriver. I tillegg vil jeg også si at jeg synes veldig mye på deg. Forhåpentligvis blir du bedre med en god behandling". Ivar tok tastaturet og startet med å skrive."Hvor er jeg? Er mine venner virkelig døde? "Ja, dessverre", svarte hun."Du er i Oslo. Nå må du være positiv fordi det er viktig i denne fasen av behandlingen/a, sa hun og gikk ut av rommet. Sikkert var det ikke lett for Ivar. Han tenkte hva han skulle gjøre med seg selv. Var det verdt å fortsette med livet? "Det finnes kanskje ikke noe poeng med å fortsette å leve livet på denne måten" undret han inni hodet sitt. Han ble desperat, men alikevel bestemte seg for å gjøre noe helt utenkelig. Åh nei, tvert i mot! Han bestemte seg for å kjempe mot tragedien. Så lenge man har en mulighet til å slå tilbake, så er man faktisk i live. :yep:

1. Seriøs sounds like an antonym to fake/unreal in Norwegian.
2. Jeg syns veldig mye på deg = I am very visible on you (maybe I died and a lot of my body parts splattered all over you, or you are a walking mirror and I can see myself .. etc :P ). Not sure what you wanted to say here.
3. Åssen greide han å skrive på tastaturet om han ikke kunne røre seg? :mrgreen:
4. Undre is more like thinking philosophically, while lure (på) is more like a question. It just sounds weird to use the last one with inni hodet sitt.
5. Inn i = into; inni = within/inside

Bra som alltid! Stå på :D
Diogenes wrote:Kan jeg få være med i skrivestunden? Jeg burde gjort det for lenge siden :P

Den berømte norske forfatteren Knut Hamsun, som Kong Haakon VII har kalt for "Norges sjel," hadde stor påvirkning på litteraturens utvikling i det nittende århundre. Den psykologiske skriftstilen hans, sammen med hans dype forståelse for det ubevisste i menneskesjelen, førte til de realistiske tendensene innen nyromantikken og nyrealismen både i Norge og andre land.

Hamsun, som levde i nesten hundre år, gav ut mer en tjue romaner, og i tillegg mange dikt og noen få noveller. Romanen Sult var den første av bøkene hans som fikk mye ros av kritikerne og publikum. På 1890-tallet gav han ut to mesterverk til, Mysterier og Pan. Bøkenes emne kunne være kjærlighet, som i Victoria, eller natur, som i Markens grøde. Det står mye bevissthetsstrøm og andre moderne litterære teknikker i romanene til Hamsun, og innflytelsen hans på senere forfattere var stor og viktig. Hamsun fikk Nobelprisen i 1920.

:D Kjempebra, du! Det er morsomt å se at du skriver gav fordi det vanligvis ikke ses lenger. Jeg ser det vanligvis i eldre bøker :)
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2012-01-01, 20:01

Well I thought that jeg synes synd på deg had the same meaning as I feel sorry for you in English. So that is exactly what I wanted to say. Is it wrong or what?

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Aleco » 2012-01-01, 23:23

Well, that is correct :yep: There was no synd in your original sentence.
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2012-01-05, 20:22

Det følgende er bare mine tanker om noen ting sett med "filosofiske briller". :)

Har dere noen ganger undret dere over hva som skjer med oss etter at vi dør ( dette er selvfølgelig bare et retorisk spørsmål)? Dette spørsmålet synes som en av de ofteste spørsmålene man har spurt seg selv. Det er dessverre( eller heldigvis) ikke mulig til å få svar på det, og derfor har vi ikke noe annet å gjøre enn å håpe at det finnes et liv etter vi dør. Den ideen bor i hver mann uannsett hvorvidt han tror på Gud eller ikke. Mange kulturer fra hele verden pleier å feire både liv i seg selv og Gud. Religion spiller en viktig rolle i mange menneskers liv uavhengig av hvilken Gud de ber til. Jeg synes at det er greit å tro på hva enn man vil, så lenge han gjør det på en ærlig måte. Bortsett fra religiøse temaer det som er også viktig for størstedelen av menneskene er å ha noen å bli forelsket i. I dag er folk dessverre veldig opptatt med jobben sin og er kanskje til dels seg selv nok(jeg klandrer for så vidt nettet for det). Vi tilbringer mye tid foran datamaskiner, fjernsyn eller mobiler, i steden for å bruke vår fritida for å møtte nye folk, og utvikle våre sosiale potensieller. Det er virkelig en slags spesiell følelse når du har noen å glede deg til. Noen du kan dele dypeste følelser med. Man kan selvfølgelig også være glad i barn, foreldre, dyr, og til og med noen ting. Til slutt, sist men ikke minst. Det handler om medfølelse. Hvis flere mennesker i denne verden hadde litt mer medfølelse for hverandre, hadde den vært et bedre sted å bo. Man burde være optimistisk, men det er ikke så lett når vi ser alle tingene som skjer i verden, og måten folk behandler hverandre på. Men uannsett så vil jeg tro at ting kan forandre. Vi burde dog begynne med å forandre oss selv. Det er den eneste måten å gjør framtida lettere for generasjonene som kommer.

User avatar
Remis
Posts:1566
Joined:2011-04-20, 11:50
Real Name:Remis Kalvan
Location:Oslo, Østensjø.
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Remis » 2012-01-05, 20:42

salieri wrote:Det følgende er bare mine tanker om noen ting sett med "filosofiske briller". :)

Har dere noen ganger undret dere over hva som skjer med oss etter at vi dør ( dette er selvfølgelig bare et retorisk spørsmål)? Dette spørsmålet synes virker som et av de ofteste spørsmålene man har spurt stiltα seg selv oftest. Det er dessverre( eller heldigvis) ikke mulig til å få et svar på det, og derfor har vi ikke noe annet å gjøre enn å håpe at det finnes et liv etter vi dør. Den idéenβ bor i hver mann uannsett, hvorvidtγ han tror på Gud eller ikke. Mange kulturer fra hele verden pleier å feire både livet i seg selv og Gud. Religion spiller en viktig rolle i mange menneskers liv uavhengig av hvilken Gud de ber til. Jeg synes at det er greit å tro på hva enn man vil, så lenge man gjør det på en ærlig måte. Bortsett fra religiøse temaer, er det også viktig for de fleste mennesker å ha noen å bli forelsket i.δ I dag er folk dessverre veldig opptatt med jobben sin og er kanskje for seg selv litt for myeε (jeg klandrer for så vidt nettet for det). Vi tilbringer mye tid foranζ datamaskiner, fjernsyn eller mobiler, i steden for å bruke vår fritida for å møtte nye folk, og utvikle våre sosiale potensialer. Det er virkelig en slags spesiell følelse når du har noen å glede deg til. Noen du kan dele dine dypeste følelserη med. Man kan selvfølgelig også være glad i barn, foreldre, dyr, og til og med noen ting. Til slutt, Og sist,θ men ikke minst,. Det handler det om medfølelse. Hvis mer folk i denne verden hadde litt mer medfølelse for hverandre, hadde den vært et bedre sted å bo leveι i. Man burde være optimistisk, men det er ikke så lett når vi ser alle tingene som skjer i verden, og måten folk behandler hverandre på. Men uannsett så vil jeg tro at ting kan forandre seg. Vi burde dog begynne med å forandre oss selv. Det er den eneste måten å gjør framtida lettere for generasjonene som kommer.
(Kursiv = ord du strengt tatt ikke må bruke, men som kan fungere.)

αDu kan si "spørre et spørsmål" (jeg gjør det sjøl), men det er mer korrekt å si "stille et spørsmål."
βDet er heller ikke nødvendig å bruke en aksent over e-en i idé, men det er også mer korrekt.
γSkal du bruke "hvorvidt" må du ha et komma først. Ellers må du si "om" istedet.
δJeg var ikke helt sikker på hvordan jeg skulle bytte om ordene i denne setninga, så jeg bare skreiv om hele greia.
εSamme gjelder denne.
ζDet er ikke nødvendigvis feil, men jeg ville sagt "med" istedet, siden man ikke kan være foran en mobil. ;) Dessuten ville jeg heller sagt "mobiltelefoner," ettersom det passer med "fjernsyn" (en som sier "mobiler" ville nok sagt "TVer" istedet, altså, mobiltelefoner/fjernsyn = formelt, mobiler/TVer = mer uformelt, men absolutt korrekt).
ηEvt. "de dypeste følelsene dine."
θEn regel som alle norske skolebarn lærer er at det skal alltid være komma foran ordet "men".
ιBo = betyr alltid at du offisielt bor i et hus (eller ihvertfall en bygning av noe slag). (Hvis det er noen unntak til dette, så vil jeg gjerne høre dem, haha.)

Veldig bra, ihvertfall!
Remis Kalvan | art / ˈfɛɪsˌbʊk | L1: [flag]no-nb[/flag] L2: [flag]en[/flag] reading short stories in: [flag]it[/flag] [flag]es[/flag]

TAC 2012 [flag]ja[/flag] [flag]la[/flag] ([flag]es-mx[/flag] [flag]non[/flag])
Of immense interest: [flag]grc[/flag] [flag]akk[/flag] [flag]egy[/flag] [flag]ar[/flag] [flag]mt[/flag] [flag]ga[/flag] [flag]eu[/flag] [flag]pl[/flag] [flag]prg[/flag] [flag]nah[/flag] [flag]qu[/flag] [flag]nv[/flag] [flag]zh.Hant[/flag]
Wanderlustin' for [flag]ain[/flag] [flag]ka[/flag] [flag]mn[/flag] [flag]cy[/flag] [flag]af[/flag]

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2012-01-05, 21:30

Takk Remis. Det er bare en ting som ikke er klart for meg. I følge ordboka mi synes kan brukes
i steden for virke, det vil si at disse ordene kan i visse tilfeller være synonymer. Her er et eksempel fra ordboka: Det synes som om han er trett.

og et par eksempler fra nettet:

1. Ikke like ille som det synes.
2. Det synes jeg var dårlig.
3. Det synes som den germanske innvandringen først ble kalt for saksere og senere til anglere.

Hva synes du om det? :D

User avatar
Remis
Posts:1566
Joined:2011-04-20, 11:50
Real Name:Remis Kalvan
Location:Oslo, Østensjø.
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Remis » 2012-01-05, 21:37

salieri wrote:Takk Remis. Det er bare en ting som ikke er klart for meg. I følge ordboka mi kan synes kan brukes
i steden for virke
For meg høres det veldig ugrammatisk (eller i hvertfall gammelt og formelt) ut! Jeg antar det er en litt mer "gammeldags" form, da? For meg betyr "synes" noe sånt som "I think" (som i, "I think that was a good idea," "jeg synes at det var en god idé"), ikke noe annet.
Remis Kalvan | art / ˈfɛɪsˌbʊk | L1: [flag]no-nb[/flag] L2: [flag]en[/flag] reading short stories in: [flag]it[/flag] [flag]es[/flag]

TAC 2012 [flag]ja[/flag] [flag]la[/flag] ([flag]es-mx[/flag] [flag]non[/flag])
Of immense interest: [flag]grc[/flag] [flag]akk[/flag] [flag]egy[/flag] [flag]ar[/flag] [flag]mt[/flag] [flag]ga[/flag] [flag]eu[/flag] [flag]pl[/flag] [flag]prg[/flag] [flag]nah[/flag] [flag]qu[/flag] [flag]nv[/flag] [flag]zh.Hant[/flag]
Wanderlustin' for [flag]ain[/flag] [flag]ka[/flag] [flag]mn[/flag] [flag]cy[/flag] [flag]af[/flag]

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Aleco » 2012-01-05, 21:47

Virker veldig formelt og snålt, ja :) Men nå er jeg og Remis veldig unge, da, så dette kan være nok en ting eldre folk tenker på som helt vanlig.

Synes kan også bety to be visible eller to show (intansitive).
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Remis
Posts:1566
Joined:2011-04-20, 11:50
Real Name:Remis Kalvan
Location:Oslo, Østensjø.
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Remis » 2012-01-05, 21:50

Aleco wrote:Synes kan også bety to be visible eller to show (intansitive).
Ah, stemmer! Jeg skulle si noe om det, men innen jeg kom så langt fikk jeg semantisk metning på ordet "synes" og huska ikke noen flere bruksområder for det. :P
Remis Kalvan | art / ˈfɛɪsˌbʊk | L1: [flag]no-nb[/flag] L2: [flag]en[/flag] reading short stories in: [flag]it[/flag] [flag]es[/flag]

TAC 2012 [flag]ja[/flag] [flag]la[/flag] ([flag]es-mx[/flag] [flag]non[/flag])
Of immense interest: [flag]grc[/flag] [flag]akk[/flag] [flag]egy[/flag] [flag]ar[/flag] [flag]mt[/flag] [flag]ga[/flag] [flag]eu[/flag] [flag]pl[/flag] [flag]prg[/flag] [flag]nah[/flag] [flag]qu[/flag] [flag]nv[/flag] [flag]zh.Hant[/flag]
Wanderlustin' for [flag]ain[/flag] [flag]ka[/flag] [flag]mn[/flag] [flag]cy[/flag] [flag]af[/flag]

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2012-01-05, 21:58

Remis wrote:
salieri wrote:Takk Remis. Det er bare en ting som ikke er klart for meg. I følge ordboka mi kan synes kan brukes
i steden for virke
For meg høres det veldig ugrammatisk (eller i hvertfall gammelt og formelt) ut! Jeg antar det er en litt mer "gammeldags" form, da? For meg betyr "synes" noe sånt som "I think" (som i, "I think that was a good idea," "jeg synes at det var en god idé"), ikke noe annet.


Joda, to think er den grunnleggende betydningen. Jeg visste det allerede, men det finnes også, som sagt, en annen betydning. I hvert fall kan det hende at du har rett når du sier at det er litt gammeldags. Selv om jeg brukte det i mitt forrige innlegg, foretrekker jeg å bruke virke istedet, jeg.

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2012-01-09, 22:14

I dag skriver jeg litt om mine interesser. En av mine størrste interessene er selvfølgelig musikk. Jeg har nevnt det et par ganger. Men jeg holder også på sport. Jeg liker å leve sunt og holder meg i form, men i det siste har det vært nokså vanskelig for meg å få noen fritid for å holde på med det. Da jeg hadde mer tid, pleide jeg å løfte vekter, løper og trente kampsport. Disse aktivitetene gjør at jeg føler meg bedre, tenker på en mer positiv måte og løser ulike problemer lettere enn vanligvis. Det er dessverre helt motsatt nå. Siden jeg sluttet med å trene, så ble jeg mindre engasjert i livet mitt. Derfor skal jeg begynne å trene igjen så snart som mulig. Norsk språk er like mye blant mine interesser. Det er noe jeg tilbringer mye tid med. Jeg er nå fokusert på faste og idiomatiske uttrykk fordi de gjør hvert språk mer livlig, og gi oss en mulighet til å uttrykke våre tanker bedre. De gjør også at jeg føler meg mer selvsikker når jeg snakker på norsk. Det hadde vært enda bedre om jeg hadde noen å snakke med mens jeg lærer meg, men det går bra uansett. Ærlig talt kan jeg ikke tenke meg hvorfor masse folk synes dette språket er vanskelig og kjedelig. Det er helt galt. Hver gang jeg nevner det faktum til folk jeg kjenner at jeg lærer meg norsk, reagerer de stort sett på en underlig måte. Jeg tror nok at det må ta noe tid før man er vant til det nye språket.
Jeg glemte å si at jeg er også veldig glad i å komponere musikk. Jeg har komponert mange av mine egne sanger, blant annet for forskjellige instrumenter og til og med noen stykker for orkester.
Jeg har alltid vært litt lei meg fordi jeg aldri fikk en mulighet til å gjøre noe med dette talentet av meg, men det gjør meg dog veldig glad når jeg spiller instrumeneten min. Dette kommer jeg aldri til å gi opp. Jeg planlegger å spille så lenge jeg er i live.

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby Aleco » 2012-01-09, 22:24

salieri wrote:I dag skriver jeg litt om mine interesser. En av mine størrste interesser er selvfølgelig musikk. Jeg har nevnt det et par ganger. Men jeg holder også på med sport/idrett. Jeg liker å leve sunt og holder meg i form, men i det siste har det vært nokså vanskelig for meg å få noen fritid for å holde på med det. Da jeg hadde mer tid, pleide jeg å løfte vekter, løper og trente kampsport. Disse aktivitetene gjør at jeg føler meg bedre, tenker på en mer positiv måte og løser ulike problemer lettere enn vanligvis/vanlig. Det er dessverre helt motsatt nå. Siden jeg sluttet med å trene, så ble jeg mindre engasjert i livet mitt. Derfor skal jeg begynne å trene igjen så snart som mulig. Norsk språk er like mye blant mine interesser. Det er noe jeg tilbringer mye tid med. Jeg er nå fokusert på faste og idiomatiske uttrykk fordi de gjør hvert språk mer livlig, og gi oss en mulighet til å uttrykke våre tanker bedre. De gjør også at jeg føler meg mer selvsikker når jeg snakker på norsk. Det hadde vært enda bedre om jeg hadde noen å snakke med mens jeg lærer meg, men det går bra uansett. Ærlig talt kan jeg ikke tenke meg hvorfor masse folk synes dette språket er vanskelig og kjedelig. Det er helt galt. Hver gang jeg nevner det faktum til folk jeg kjenner at jeg lærer meg norsk, reagerer de stort sett på en underlig måte. Jeg tror nok at det må ta noe tid før man er vant til det nye språket.
Jeg glemte å si at jeg er også veldig glad i å komponere musikk. Jeg har komponert mange av mine egne sanger, blant annet for forskjellige instrumenter og til og med noen stykker for orkester.
Jeg har alltid vært litt lei meg fordi jeg aldri fikk en mulighet til å gjøre noe med dette talentet mitt, men det gjør meg dog veldig glad når jeg spiller instrumentene mine. Dette kommer jeg aldri til å gi opp. Jeg planlegger å spille så lenge jeg er i live.

:mrgreen: Bra!

1. Jeg anbefaler norske ord der det fins og brukes :) "Idrett" er helt likestilt med "sport" og de brukes begge om hverandre.

Jeg er imponert! Ikke dårlig å finne tid til alt det du gjør!
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

salieri
Posts:672
Joined:2011-11-06, 22:59
Real Name:Ivan
Gender:male

Re: WRITING SESSION // Skrivestund

Postby salieri » 2012-01-09, 22:36

Takk Aleco. Dette var et skikkelig raskt svar! Jeg er helt enig i det du sier om de autentiske norske ordene. Jeg ante ikke at sport het idrett på norsk. Takk for det.


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests