CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Moderator:Johanna

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male
Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-08-03, 18:34

Raufoss wrote:
Astrum wrote:Velkommen tilbake, Raufoss! Jeg har ikke sett deg her på en stund. Hvordan har du hatt det?

Tusen takk skal du ha, Astrum. Jeg startet i en ny jobb i høst, og har vært ganske opptatt siden begynnelsen av dette året. Jeg har nylig hatt venner fra Norge på besøk, og som det/de har motivert meg til å øve på å lese og skrive norsk igjen. (Alternatively: "[...] de har motivert meg til å øve på norskskriving og -lesing igjen.)

Hvordan har du det? :)
Godt å høre at du har fått motivasjonen tilbake! Vennene dine burde komme oftere på besøk. ;)

Jeg har hatt det fint! Jeg har vært i sykepermisjon fra studiene mine en god stund, men jeg ble endelig ferdig med dem i januar. Akkurat nå skal jeg straks begynne på nye studier, og jeg håper samtidig på å bli enda friskere, slik at jeg kan få meg en jobb. Ellers er det jo alltid hyggelig å diskutere språk på UniLang-forumet, selv om det har vært veldig lite aktivitet her i det siste.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-05, 22:01

Tusen takk for den rettelesene! :y:

Astrum wrote:Jeg har hatt det fint!

Det var godt å høre! :)

Ha en god helg! 8-)
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-12, 22:45

Hvis Norge ikke har noen utøvere som konkurrerer i en olympisk gren, men Sverige gjør, gjør de fleste nordmenn heie for eller mot Sverige?

God helg alle sammen! 8-)

Skål! :cheery:
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-08-14, 23:05

Raufoss wrote:Hvis Norge ikke har noen utøvere som konkurrerer i en olympisk gren, men Sverige gjør har det, gjør ville de fleste nordmenn heiet for eller mot [You can't say "root against" ("heie (i)mot") in Norwegian.] Sverige?

God helg alle sammen! 8-)

Skål! :cheery:

Dersom de andre konkurrerende ikke er skandinaviske, vil jeg tro at de fleste ville heiet på Sverige. Dersom det for eksempel er Sverige mot Danmark, tror jeg det er veldig individuelt hvilket land en nordmann ville heiet på. :)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-15, 14:01

Takk for den rettelsene! :y: Det var snilt ave deg.
Astrum wrote:Dersom de andre konkurrerende ikke er skandinaviske, vil jeg tro at de fleste ville heiet på Sverige.

Takk for din mening!

Astrum wrote:Dersom det for eksempel er Sverige mot Danmark, tror jeg det er veldig individuelt hvilket land en nordmann ville heiet på. :)

Jeg føler meg mye nærmere tilknytning til Danmark enn Sverige, så jeg vil nesten alltid heie på danskene når Norges skandinaviske naboer konkurrerer.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-08-16, 3:52

Raufoss wrote:Takk for din mening! [While not strictly incorrect, a better phrasing would be: "Takk for at du delte din mening (med meg)!"]

Jeg føler meg mye nærmere tilknytning til Danmark enn Sverige, så jeg vil nesten alltid heie på danskene når Norges skandinaviske naboer konkurrerer.

Jeg føler personlig en sterkere tilknytning til våre svenske naboer, men det er uten tvil mange nordmenn som er enige med deg! :)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-16, 17:06

Astrum wrote:
Raufoss wrote:Takk for din mening! [While not strictly incorrect, a better phrasing would be: "Takk for at du delte din mening (med meg)!"]

Jeg føler meg mye nærmere tilknytning til Danmark enn Sverige, så jeg vil nesten alltid heie på danskene når Norges skandinaviske naboer konkurrerer.

Takk for godt forslag! :y:

I dag håper jeg at Sverige skal slo Brasil i kvinnefotball, men senere når Norge spiller Sverige på kvinnehåndball kvartfinalen, vil jeg heie på Norge!

Image
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-08-17, 1:19

Raufoss wrote:Takk for godt forslag! :y:

I dag håper jeg at Sverige skal sloå Brasil i kvinnefotball, men senere når Norge spiller mot Sverige i kvartfinalen i kvinnehåndball kvartfinalen, vil kommer jeg til å heie på Norge!


Jeg har ikke sett kampene, men hørte at Norge gjorde det bra i kvartfinalen i kvinnehåndball? Leste tidligere at semifinalen vil bli spilt klokken halv to (01.30) natt til fredag norsk tid.

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-17, 12:43

Astrum wrote:Jeg har ikke sett kampene, men hørte at Norge gjorde det bra i kvartfinalen i kvinnehåndball? Leste tidligere at semifinalen vil bli spilt klokken halv to (01.30) natt til fredag norsk tid.

Ja, Norge gjorde det veldig bra i kvartfinalen og kampen kunne ha blitt stoppet etter de første 30 minuttene. :congrats:

Norges neste kamp mot Russland vil bli vanskeligere, men jeg ser frem til å heie på de gulljentene igjen. :woohoo:

Handball team moves on to semi-finals
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-17, 22:56

Hei alle sammen!

Jeg skal begynne min sommerferie snart, og forventer ikke å ha mye fritid og/eller internett før jeg reise tilbake hjemme åtte dager fra nå. Forhåpentligvis vil det være andre forum medlemmer foruten bare Astrum som kan bidra til å holde dette forumet aktivt ved å bruke bare noen få minutter i løpet av neste uke bidrar til å holde dette forumet aktivt.

På forhånd takk!

Hi everyone!

I will begin my summer vacation soon and don't expect to have much free time and/or internet access until after I return home eight days from now. Hopefully there will be other forum members besides just Astrum who can help keep this forum active by spending (using) only a few minutes over the next week to help keep this forum active.

Thanks in advance!
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-08-18, 22:35

Raufoss wrote:Hei alle sammen!

Jeg skal begynne min sommerferie snart, og forventer ikke å ha mye fritid og/eller internett før jeg reiser tilbake hjemme åtte dager fra nå. Forhåpentligvis vil det være andre forummedlemmer foruten bare Astrum som kan bidra til å holde dette forumet aktivt ved å bruke bare noen få minutter i løpet av neste uke.

På forhånd takk!

Håper du får en strålende sommerferie, Raufoss! Jeg håper også andre vil stikke innom forumet i løpet av de neste ukene. Ellers blir det veldig ensomt her. :|

Du får komme med en sommerferierapport når du er tilbake!

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-26, 9:02

Astrum wrote:
Raufoss wrote:Håper du får en strålende sommerferie, Raufoss!

Tusen takk for det Astrum! :y: Hadde jeg en kjempefin sommerferie i San Francisco Bay Area med familie og venner. :)
Last edited by Raufoss on 2016-12-13, 2:44, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-08-26, 15:31

Raufoss wrote:
Astrum wrote:
Raufoss wrote:Håper du får en strålende sommerferie, Raufoss!

Tusen takk for det Astrum! :y: Hadde jeg hadde en kjempefin sommerferie i San Francisco Bay Area med familie og venner. :)

Godt å høre! Velkommen tilbake! :)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-08-27, 1:27

Astrum wrote:Godt å høre! Velkommen tilbake! :)

Tusen takk for det! :y:

Min siste stopp under kjøring hjem til Sør-California var den danske byen Solvang.

My last stop during the drive home to southern California was the Danish town of Solvang.

Solvang USA

Jeg besøkte Red Viking restauranten der jeg likte å spise en dansk smørgåsbord som inkludert syltet sild, karrisild, og danske kjøttboller.

I "went to" (visited) the Red Viking Restaurant where I enjoyed eating a Danish smorgasbord that included pickled herring, curry herring, & Danish meatballs.

Red Viking restauranten

Jeg drakk også Red Danish og Carlsberg Elephant øl! :y:

I also drank Red Danish and Carlsberg Elephant beer!

Carlsberg Elephant øl

God helg alle sammen! :y:

Skål!! :cheery:
Last edited by Raufoss on 2016-12-13, 2:43, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-09-05, 23:16

Raufoss wrote:
Astrum wrote:Godt å høre! Velkommen tilbake! :)

Tusen takk for det! :y:

Min siste stopp under kjøring hjem til Sør-California var den danske byen Solvang.

My last stop during the drive home to southern California was the Danish town of Solvang.

Solvang USA

Jeg besøkte Red Viking-restauranten der jeg likte å spise [you can't say "likte (past) å spise" in Norwegian. My suggestion would be:] koste meg med en et dansk smørgåsbord som inkluderte syltet sild, karrisild, og danske kjøttboller.

I "went to" (visited) the Red Viking Restaurant where I enjoyed eating a Danish smorgasbord that included pickled herring, curry herring, & Danish meatballs.

Red Viking restauranten

Jeg drakk også Red Danish og Carlsberg Elephant-øl! :y:

I also drank Red Danish and Carlsberg Elephant beer!

Carlsberg Elephant øl

God helg alle sammen! :y:

Skål!! :cheery:

Det høres ut som en veldig hyggelig ferie! Solvang så ut som et koselig sted. :)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-09-09, 18:19

Astrum wrote:Jeg besøkte Red Viking-restauranten der jeg likte å spise [you can't say "likte (past) å spise" in Norwegian. My suggestion would be:] koste meg med en et dansk smørgåsbord som inkluderte syltet sild, karrisild, og danske kjøttboller.

Det høres ut som en veldig hyggelig ferie! Solvang så ut som et koselig sted. :)

Takk for rettelsene, Astrumn! :y:

Ja, jeg hadde en veldig hyggelig ferie og Solvang er et veldig koselig sted. :)

I kveld skal jeg møte noen norske og norsk-amerikanske venner på middag og Linie akevitt. Jeg ser frem til å høre om hva noen av mine venner har gjort i løpet av sommerferien. Skål!

Tonight I shall meet some Norwegian and Norwegian-American friends for dinner and Linie aquavit. I look forward to hearing about what some of my friends have done during their summer vacation. Cheers!

Image

God helg alle sammen! :cheery:
Last edited by Raufoss on 2016-12-13, 2:42, edited 1 time in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-09-22, 2:43

Raufoss wrote:Takk for rettelsene, Astrumn! :y:

Ja, jeg hadde en veldig hyggelig ferie og Solvang er et veldig koselig sted. :)

I kveld skal jeg møte noen norske og norsk-amerikanske venner på middag og Linie akevitt. Jeg ser frem til å høre om hva noen av mine venner har gjort i løpet av sommerferien. Skål!

Tonight I shall meet some Norwegian and Norwegian-American friends for dinner and Linie aquavit. I look forward to hearing about what some of my friends have done during their summer vacation. Cheers!

Image

God helg alle sammen! :cheery:

Håper du hadde det fint med dine norske og norsk-amerikanske venner! Middag og akevitt høres flott ut! Skål til deg også! :) (Og nei, jeg har ikke glemt å rette på posten din: Det er nemlig ingenting å rette på denne gangen! Bra jobbet!)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-09-24, 23:57

Astrum wrote:Håper du hadde det fint med dine norske og norsk-amerikanske venner! Middag og akevitt høres flott ut! Skål til deg også! :) (Og nei, jeg har ikke glemt å rette på posten din: Det er nemlig ingenting å rette på denne gangen! Bra jobbet!)


Ja, jeg hadde en veldig fin tid for to uker siden. :cheery:

Tusen takk for positive tilbakemeldinger! :)

Jeg setter pris på alt du gjør her i dette forumet. :y:
Last edited by Raufoss on 2016-12-13, 2:35, edited 3 times in total.
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español

User avatar
Astrum
Posts:155
Joined:2015-05-15, 23:30
Gender:male

Re: SV: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Astrum » 2016-09-25, 22:44

Raufoss wrote:Ja, jeg hadde en veldig god fin tid [avoid the expression "god tid", because it's only used when one wants to say "not in a hurry", e.g.: "Ta din tid, jeg har god tid." ("Take your time, I'm not in a hurry.")] for to uker siden. :cheery:

Tusen takk for positive tilbakemeldinger! :)

Jeg setter pris på alt du gjør her i dette forumet. :y:

Jeg håper jeg kan hjelpe! Det er noen ganger jeg har det travelt med andre ting, men jeg stikker innom for å svare når jeg har tid. :)

User avatar
Raufoss
Posts:3779
Joined:2008-06-08, 21:45
Gender:male
Location:South of LA near the beach
Country:USUnited States (United States)

Re: CONVERSATION PRACTICE // Samtaleøving

Postby Raufoss » 2016-12-13, 2:31

I dag er det 153-årsjubileum for fødselen av Edvard Munch. Jeg har vært på Munch-museet flere ganger samt Munch rommet i Norges Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo.

Today is the 153rd anniversary of the birth of Edvard Munch. I have been to the Munch Museum several times as well as the Munch room in Norway's National Museum of Art, Architecture and Design in Oslo.


Gratulerer med dagen, Edvard Munch! :birthday:


Image

Skrik (1893): Edvard Munch/Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Vær snill og rett feilene mine

Native: English
Intermediate: Norsk [Bokmål]
Basic Knowledge: Italiano & español


Return to “Norwegian (Norsk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests