väsätä, rustata, värkätä

Moderator:Naava

Gavril
Posts:60
Joined:2015-01-12, 5:48
Gender:male
Country:USUnited States (United States)
väsätä, rustata, värkätä

Postby Gavril » 2015-02-08, 11:18

Päivää,

väsätä-, rustata-, ja värkätä-verbejä näyttää pidettävän jonkin verran synonyymeinä: Kielitoimiston sanakirjan mukaan kaikki tarkoittavat "valmistaa, tehdä".

Onko kuitenkin sävyero näiden verbien välillä?

Olen esim. kuullut, että värkkääminen ei tarkoita erityisen hienoa tekemistä/valmistamista, vaikka sitä pidetään parempana kuin esim. kyhääminen. Päteekö tämä myös väsäämiseen ja rustaamiseen?

Kiitos asiantuntemuksestanne

User avatar
Vlürch
Posts:943
Joined:2014-05-06, 8:42
Gender:male
Location:Roihuvuori, Helsinki
Country:FIFinland (Suomi)

Re: väsätä, rustata, värkätä

Postby Vlürch » 2015-02-08, 13:09

Joo, taitaa se päteä mutta ei ehkä ihan niin selvästi. Musta tuntuu että rustaaminen tarkoittaa jonkin verran vaivalloista tekemistä, väsääminen taas ei vaikuta niin vakavalta. Värkkääminen on pikkutarkkaa. Saattaa kyllä olla vaan mun mielipide, eikä välttämättä mikään yleiskäsitys?

User avatar
Naava
Forum Administrator
Posts:1783
Joined:2012-01-17, 20:24
Country:FIFinland (Suomi)

Re: väsätä, rustata, värkätä

Postby Naava » 2015-02-09, 21:43

Vlürchin selitys kuulostaa ihan ok:lta mun korviin, mut lisäisin vielä, että yleensä rustaaminen liitetään kirjoittamiseen: esim. runoja voi sekä rustata että väsätä, mutta harva alkaa rustaamaan syömistä tai jakkaraa.

Värkkääminen ja väsääminen tuntuu sellaiselta, ettei oikein tiedetty, mitä oltiin tekemässä. Rustaaminen taas kuulostaa vaikealta, mutta silti jotenkin määrätietoiselta toiminnalta.

Ja niin kuin Vlürch sanoi, värkkäämisen ja väsäämisen ero mulle on siinä, että väsääminen on vähän puolihuolimatonta, kun taas värkkääminen on sellaista pikkutarkkaa.


Return to “Finnish (Suomi)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests