Peräpohjola

Moderator:Naava

Fish Slappa
Peräpohjola

Postby Fish Slappa » 2014-12-09, 7:29

Hei.
Asun Australia, mutta aion elää Sallassa.
Koska opiskelen Suomea varten puhua Lappessa, haluan tiettä jokin Peräpohjola sanaa.
Voinko sinä antta minut jokin?
(Anteeksi, minun Suomea on kovin huonu, mutta olen yrittä tehdä ei Google Translate.)

Kiitos

Swienegel

Re: Peräpohjola

Postby Swienegel » 2014-12-11, 23:25

Moi,

mun mielestä olisi parempi opiskella hyvää yleispuhekieltä ensin, se on jo riitävästi vaikea ;)
Mutta jos vain laitat googleen „Peräpohjolan murre“ löydat niin paljon sivua.

Pari esimerkkejä:
Peräpohjolan murteen piirteitä
Murrepiirteitä Wikipediassa
Siellä löydät vanhat murrehaastatelut, mutta ne ovat jo aika vanha, en tiedä onko se niin kiinostava nykyään: Kotuksen murrearkisto
Täällä on sanalista, mutta oikeita vastauksia ei ole?? Mitä sanat tarkoittavat?
Täällä pohjoista ja meänkielen murretta: Meänkieli ja pohjoisen murre

En ole Suomalainen ja opettajani sanoo aina että pidän enemmän kielioppia harjoittelemaan koska olen liian huono :( Mutta yritän kuitenkin korjata sinun virheitä:

Fish Slappa wrote:Asun Australiassa, mutta aion elää Sallassa.
Koska opiskelen suomea Lapissa puhumista varten, haluan tietää joitakin Peräpohjolaisiä sanoja (?).
Voitteko antaa minulle joitakin?
(Anteeksi, minun Suomea on kovin huono, mutta olen yrittänyt tehdä sitä ilman Google Translatea.)

- I would try to avoid the word "varten", it's a mean little word. It's a postposition and requires the 4th infinitive in partitive... it's easier just to say "koska haluan puhua"
- And I know that's really hard especially for English native speakers, but try to remember to conjugate the verb according to the person you are addressing. Try to avoid mix-ups like "sinä voin". I'm sure you know the right forms already ;)
- "Sinä" is "you" only in singular, in plural it's "te", and the verb ending is then "-tte"
- When you use antaa, you use the accusative or partitive for the "thing, that is given", and the allative (-lle) for the receiver. For example "Anna kissalle ruokaa" (Give the cat food!)
- "Joku" is used for people only, for things and animals you should use "jokin". But that's changing in modern Finnish, and I'm complete crap at using words like that grammatically correct, so maybe a Finn can help with that... (that's why I marked it in red)
- I changed the last sentence from "I tried to do it not using..." to "I tried to do it without..." because I am just having a hard time finding out how to say the negation the right way...
- and remember that you also have to decline foreign words, even if it looks silly ;) A negation always requires the object in partitive. "Minulla ei ole aikaa." (I don't have time) "En lue sitä kirjaa" (I am not reading this book) "En osta Applea" (I don't buy Apple) etc.

Okei, se oli minun puhe ;)
Niin miksi menet Sallaan? ;)

Return to “Finnish (Suomi)”