Nederlandstalige media

Moderator:Aurinĭa

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-06-20, 13:15

Laat ons hopen dat het einde nog even op zich laat wachten.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-06-20, 21:30

Plaas wrote:Laat ons hopen dat het einde nog even op zich laat wachten.

Ámen.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-06-21, 8:06

Goed dat je dat bericht over Nicolette van Dam nog post, ik zag het langskomen op mijn Facebook maar kon het bericht via mijn telefoon niet lezen, was nogal benieuwd wat voor tweet het dan was... Tsja, op zichzelf is het niet heel boeiend, maar het is wel onhandig om te doen als je bij Unicef betrokken bent.

Blijkbaar was dit de eerste keer op een WK dat Nederland van Australië won. Ik vond dat ze wel geluk hadden hoor, in de eerste helft waren er tal van keren dat Australië bijna scoorde, het had ook gerust 3-3 kunnen zijn of zo.
Maar ik ben wel blij dat we in de volgende ronde zitten! Nu maar hopen dat we ook nog even tegen Chili winnen, dat is goed voor het moraal :D



Weerwolf wrote:
Mensen moeten gewoon zo willen zijn zoals ze willen zijn, in mijn ogen. Onze maatschappij is erg ingericht op de vermeende verschillen tussen mannen en vrouwen, interessant in dat verband is dit 'museum': http://seksisme.tumblr.com/)

Ja, maar je moet toch realistisch zijn omdat er namelijk biologische beperkingen zijn. Als ik me Eskimo voel en zeg dat ik ’n Eskimo ben, ben ik het eenvoudigweg niet. Net zo gek is dat je in Australie ’n ’derde geslacht’ hebt: ’de geslachtlozen’ of ’onzijdig’. Biologie kun je niet veranderen.

Dat ze dat in Australië hebben ingevoerd, komt toch juist omdat het niet zo eenvoudig ligt en omdat er ook mensen zijn waarbij niet duidelijk is op grond van hun geslachtskenmerken of ze vrouwelijk of mannelijk zijn? (intersekse) Je verandert juist de biologie als je dat niet erkent: het gebeurt vaak dat ouders voor hun kind moeten kiezen of ze een meisje of een jongen moeten 'worden', waarna ze op die manier geregistreerd en opgevoed worden. Waarna natuurlijk later kan blijken dat ze eigenlijk de verkeerde keuzes hebben gemaakt, met alle nare gevolgen van dien... En dan heb je ook nog transgenders die wél een duidelijk mannelijk of vrouwelijk lichaam hebben maar die voelen dat hun lichaam niet bij henzelf klopt, waarbij hun hersenen dus zeggen dat ze vrouwelijk of mannelijk zijn terwijl hun lichaam dat niet is. Die tegenpolen die de natuur heeft geschapen zijn dus zo eenduidig niet!
Maar ik vind dus eigenlijk dat het sowieso niet nodig is om in een paspoort te zetten of man of vrouw of 'anders' bent :wink:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... zijn.dhtml
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lev ... iteit.html
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-06-21, 11:29

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Goed dat je dat bericht over Nicolette van Dam nog post, ik zag het langskomen op mijn Facebook maar kon het bericht via mijn telefoon niet lezen, was nogal benieuwd wat voor tweet het dan was... Tsja, op zichzelf is het niet heel boeiend, maar het is wel onhandig om te doen als je bij Unicef betrokken bent.

Nicolette is groot nieuws ook bij ons. :P
http://www.borsonline.hu/20140621_botra ... kainozasa#
BOTRÁNYT OKOZOTT FALCAÓÉK KOKAINOZÁSA - Belebukott viccesnek szánt mémjébe Nicolette van Dam holland színésznő. A hölgynek nemzetközi balhét sikerült kirobbantania a humoros képpel.

Dat ze dat in Australië hebben ingevoerd, komt toch juist omdat het niet zo eenvoudig ligt en omdat er ook mensen zijn waarbij niet duidelijk is op grond van hun geslachtskenmerken of ze vrouwelijk of mannelijk zijn? (intersekse)

Hier is er geen sprake van hermafrodieten of gevoelens van transgenders, maar mensen die zich man noch vrouw voelen en dit onzinbegrip ‘onbepaald’ of ‘geslachteloos’ op hun officiële documenten willen staan hebben. De Australiër die met zijn problemen naar de rechter stapte om erkenning, was als man geboren, maar later voelde zich vrouw, maar halverwege in zijn ‘gedaantewisseling’ (hormoonbehandeling), merkte hij dat hij zich in een vrouwelijk lichaam niet thuis voelt. Dus je hebt een verwarde homo man die mijns inziens in plaats van rechtzalen naar de dokter moet omdat hij ernstige identiteitproblemen heeft.

Wat zou een ‘geslachteloos’ geslacht betekenen? Ik denk dat die mensen professionele hulp nodig hebben om hun problemen te kunnen overbruggen, en dat gebeurt niet door ‘erkenning van een derde geslacht’. Wat mij dit begrip zegt, is dat die mensen niet in staat zijn om zichzelf te aanvaarden, en zijn ook niet in staat om van anderen te houden.

Je verandert juist de biologie als je dat niet erkent: het gebeurt vaak dat ouders voor hun kind moeten kiezen of ze een meisje of een jongen moeten 'worden', waarna ze op die manier geregistreerd en opgevoed worden. Waarna natuurlijk later kan blijken dat ze eigenlijk de verkeerde keuzes hebben gemaakt, met alle nare gevolgen van dien...

Ze maken niets verkeerds, de opvoeding kent een oeroude traditie gegrondvest op de biologische, fysieke en psychologische verschillen tussen de geslachten die door de meerderheid van de ouders gevolgd wordt. Aangezien het kind meestal nog geen volledig ontwikkeld besef van zijn seksuele geaardheid heeft, lijkt me het verstandig het kind naargelang zijn geslachte te opvoeden. Een kind kan eenvoudigweg niet in een helm groot worden, vrij van dingen, gewoonten, houding die met een bepaald geslacht geassocieerd worden, zo worden het geen leuke kinderjaren. Deze ‘kat uit de boom kijken’-houding van de seksuele geaardheid van het kind lijkt meer op een onderzoek onder laboratorische omstandigheden.

Die tegenpolen die de natuur heeft geschapen zijn dus zo eenduidig niet!

Uiteraard zijn er lichamelijke afwijkingen zoals bij andere levende wezens, maar de tegenpolen zijn beslist er, en andere kwestie wat in de genen en de hersenen afloopt.

Maar ik vind dus eigenlijk dat het sowieso niet nodig is om in een paspoort te zetten of man of vrouw of 'anders' bent :wink:

De derde mogelijkheid vind ik onzin. Ik ben van mening dat het op je paspoort moet staan of je man of vrouw bent. Het is geen antwoord op de vraag wat je seksuele voorkeur is, hoe je over je seksualiteit denkt, maar wie je geboren bent.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-06-21, 16:39

Ja, dat stuk vergat ik nog, de mensen die zich man noch vrouw voelen. Ik denk niet dat je het dan per se over identiteitsproblematiek hoeft te hebben, het kan natuurlijk dat je prima accepteert dat je je man noch vrouw voelt. Hoewel in de praktijk veel mensen met genderdysforie wel psychische problemen hebben, maar dat komt ook door reacties vanuit de maatschappij. Zo is/was het in elk geval voor mij.
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-06-22, 9:27

Maar waarom moet geslacht op een paspoort staan? Geslacht is geen overheidstaak. Ik ben man en dat bevalt me best, maar moest dat anders liggen dan is dat mijn zaak, hoogstens ook die van mijn naasten, niet van jou en al helemaal niet van vadertje staat.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-06-22, 10:40

Plaas wrote:Maar waarom moet geslacht op een paspoort staan? Geslacht is geen overheidstaak. Ik ben man en dat bevalt me best, maar moest dat anders liggen dan is dat mijn zaak, hoogstens ook die van mijn naasten, niet van jou en al helemaal niet van vadertje staat.

http://www.youtube.com/watch?v=v_EgvQjknwY
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-07-05, 11:38

Kunnen jullie mij vertellen waarom op Joop.nl zo veel mensen over het racisme in Nederland schrijven? Wat zijn de redenen daarvoor? Worden die schrijvers betaald om zo’n propaganda te schrijven? Nee, mijn probleems is het niet dat die mensen hun eitje kwijt kunnen, maar dat het te tendentieus is en de werkelijkheid vaak verdraaid is en als iemand een tegenovergestelde mening heeft, wordt als ’racist’ of ’partijdig’ weggezet omdat hij blank is. Uit de artikelen bllijkt mij dat de blanke Nederlanders met een zonde in de wereld komen en dat ze een soort taboetaal moeten hanteren als ze over mensen met een verschillende huidskleur hebben.
Zoals over doden niets dan goeds en daarmee sla je de heldere taal dood. Met de overdrijving van politieke correctheid schep je een wereld waar niets met zijn naam benoemd mag worden. Dit soort taboetaal hebben we niet nodig.

Die schrijvers gaan uit het punt dat alles wat met de blanken geassocieerd kan worden getuigt van de superioriteitsgevoel van de blanken en is meteen de vleeswording van die blanke onderdrukking. Eigenlijk doen die schrijvers mee aan een grove veralgemeningen van de blanken. De christelijke waarden(heb ik niet over de korrupte kerken), de eigen gewoontes en tradies, de eigen cultuur moet bestreden en vernietigd worden in de naam van tolerantie(?) omdat een paar omstanders zich gekwetst voelen.

Het is absurd wat met dit kinderfeest gebeurt. Het is nu ook in Hongarije in het nieuws en die mensen hier begrijpen niet wat het fout met Zwarte Piet is en dat de VN er zo’n drukte over maakt. Het moet blijven zoals het is. Grappige commentaren zeggen dat er geen oplossing is omdat als de Pieten allemaal wit zijn dan zijn de blanke Nederlanders discriminerend en willen daarmee zeggen dat alleen blanken cadeaus geven aan kinderen.

Jaren geleden begrepen we niet wat met ons snoepje ’Negro’ mis was. De Amerikaanse rapper 50 cent heeft een foto geplaatst op zijn Instagram met die Negro-snoepjes in een winkel met het titel: ’Damn son look what I found in Europe’. Hij dacht dat het een opgehangen neger was, maar het is gewoon een schoornsteenveger. Dit snoepje wordt in de volksmond de schoornsteenveger van de keel genoemd. Het heet Negro omdat het door een in Hongarije levende en werkende Italiaanse snoepgoedmaker Pietro Negro uitgedacht heeft.
Image

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... arte_piet/
"Want waarom moet racisme deel uitmaken van de traditie van een kinderfeest?"

Bij @denieuwsbv raakt @anoushanzume in tranen over gerechtelijke uitspraak #zwartepiet. Indrukwekkend. Zo komt de boodschap wel aan. zegt iemand op twitter, maar zijn de tranen van Anousha echt en geen acteren?

http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... oe_je_dat/
“Die voetbalteams uit Afrika zijn fysiek wel sterk, maar ze doen allemaal maar wat. Ze hebben natuurlijk geen strategie.” Dat zijn ongeveer de woorden van een voetbalcommentator deze week."

Een goed commentaar:
Met het woordje 'ongeveer' legitimeert de schrijfster zichzelf om een heel betoog over racisme te beginnen. Laten we eerst even teruggaan wat er precies is gezegd in plaats van ongeveer door de voetbalcommentator.

Zijn naam is Ko Adriaanse. Hij heeft uitsluitend gezegd dat veel de Afrikaanse landen (die meedoen aan dit WK) over een slechtere organisatie beschikken dan de Europese landen (tactisch). In context: dat betekent dat hun prestaties slechter zijn, ondanks de vele andere topkwaliteiten waarover ze beschikken. Gewoon een zakelijke constatering dus.

Op geen enkele manier heeft hij dit veralgemeniseerd naar een ras.

Door de woorden van een ander onzorgvuldig weer te geven wordt hier dus een racistische werkelijkheid gecreëerd die gewoonweg niet bestaat. Doodeng.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-07-06, 18:56

Ik ken die website verder niet, maar als ik op je eerste link klik, dan is dat toch eigenlijk een vrij feitelijk verslag van hoe iemand op het vonnis heeft gereageerd? Of heb je het over de reacties van de lezers daaronder...?


Iets wat enigszins hiermee te maken heeft: van de week liep er ineens een hele optocht door de straat waar ik werk, van Keti Koti!
http://www.ketikotiamsterdam.nl/betekenis.html
Dat is nog maar 150 jaar geleden, dat betekent dat grootouders van mensen die nu leven dit meegemaakt hebben, bizar om te bedenken... In dat licht snap ik ook wel dat ook zaken als zwarte piet gevoelig kunnen liggen, ook als de (tegenwoordige) intentie niet racistisch is, dan kan het nog zo ervaren worden. Geen probleem wat mij betreft om de traditie nu aan te passen, maar na dit vonnis zijn de stellingen wel zo verhard dat ik denk dat het juist averechts gaat werken.

Een jongen in de trein hoorde ik zeggen: 'Volgens mij heeft dit vonnis Nederland racistischer gemaakt.' Maar hij had geen gelijk. Dit vonnis laat zien hoe racistisch Nederland ís. Het kan veel mensen kennelijk totaal niet schelen of andere mensen zich gekwetst voelen, zij lijken werkelijk hun feestje belangrijker te vinden. Frappant eigenlijk, de laatste jaren leek Sinterklaas wat uit de gratie geraakt te zijn en werd Kerstmis juist belangrijker als moment om cadeaus uit te delen...
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-07-06, 21:39

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Ik ken die website verder niet, maar als ik op je eerste link klik, dan is dat toch eigenlijk een vrij feitelijk verslag van hoe iemand op het vonnis heeft gereageerd? Of heb je het over de reacties van de lezers daaronder...?

Met de eerste link wou ik jullie indruk weten of jullie die vrouw geloofwaardig vinden wat haar emoties betreft wetende dat ze een actrice is. Ze heeft beslist haar volgers op sociale media die haar optreden toejuigden. Uit die door mij aangehaalde twitter-tekst trek ik mijn gevolgtrekking dat Anoushas tranen meer wogen in haar betoog dan de inhoud. Een goede actrice die een drama speelt moet in staat zijn om medelijden van de toeschouwers te kunnen winnen.

Verdere artikelen (dat zijn de persoonlijke meningen van de schrijvers) hebben gebrek aan feitelijkheid, zie die onjuiste weergave van sportcommentatoren, en de bijna autistische benadering van humor, met het doel om in de Zwarte Piet discussie voor diepere tweespalt te zorgen.

Ik weet dat de slavernij geen pret was en dat het koloniale verleden van zeevarende landen veel ellende en uitbuiting veroorzaakt had, maar het is naif te denken dat slavenhandelaars en slavenhouders uitsluitend witte huidskleur hadden. Het is alweer een onderwerp waar dit zwart-wit denken niet werkt om problemen op te lossen.

In dat licht snap ik ook wel dat ook zaken als zwarte piet gevoelig kunnen liggen, ook als de (tegenwoordige) intentie niet racistisch is, dan kan het nog zo ervaren worden.

Wat ik racistisch en grof veralgemeniserend vind, is dat mensen die Zwarte Piet leuk vinden en vieren bedoeld of onbedoeld voor racisten uitgemaakt worden omdat het volgens enkele activisten ‘een racistisch fenomeen’ is.

De rechter deed geen uitspraak in de hoedanigheid van Zwarte Piet, dus het is geen ‘racistisch fenomeen’, maar kan door sommigen als kwetsend ervaren worden. Deze uitspraak kan ook als een buiging voor de druk van anti-Zwarte Piet activisten gezien worden.

Die jongen heeft volgens mij wel gelijk, zie de veroorzaakte tweespalt. Mensen die zich gekwetst voelen, moeten dan niet aan Zwarte Piet meedoen, zo simpel is het. Als we echt alles veranderen en verbieden willen die we als gekwetsend ervaren dan zullen we een heel droevig en verarmd leven krijgen.

Frappant eigenlijk, de laatste jaren leek Sinterklaas wat uit de gratie geraakt te zijn en werd Kerstmis juist belangrijker als moment om cadeaus uit te delen...

Moeten we globalisatie echt toejuichen? Waarom moet ik dat coca cola feestje van de Amerikanen zien als ik Nederland in de winter wil bezoeken? Zijn jullie eigen tradities werkelijk zo minderwaardig dat jullie ze zomaar opgeven?

Ten slotte heb ik ook ietsje over Keti Koti:
http://www.at5.nl/artikelen/130724/tent ... dt-racisme

Leuk dat die mijnheer zonder enig bewijs van racisme kan spreken. Hij heeft nog over een terreurdaad, maar die bewering is belachelijk. Als ik kwaadwillend wil zijn dan zou ik zeggen dat het zwarte mensen waren die dit deden: een vervangten was voorhanden, dus ze konden een tent opofferen om heisa te scheppen en in de media te komen met die racistische beschuldigingen. De Zwarte Piet discussie is volop in gang, dus perfecte timing.

Wat zegt hij trouwens bij ongeveer 00:37 "Hun hebben het meeste kletse"?
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-07-07, 17:54

Weerwolf wrote:
Frappant eigenlijk, de laatste jaren leek Sinterklaas wat uit de gratie geraakt te zijn en werd Kerstmis juist belangrijker als moment om cadeaus uit te delen...

Moeten we globalisatie echt toejuichen? Waarom moet ik dat coca cola feestje van de Amerikanen zien als ik Nederland in de winter wil bezoeken? Zijn jullie eigen tradities werkelijk zo minderwaardig dat jullie ze zomaar opgeven?



Wat mij betreft niet hoor! Ik heb niets met die Amerikaanse vorm van kerstmis vieren en als ik een kind heb, dan vier ik Sinterklaas. Maar dan waarschijnlijk wel zonder zwarte pieten.
Tradities veranderen is wat anders dan tradities opgeven, mijns inziens :)



(Ik kan even geen filmpjes kijken op mijn computer dus daar kan ik verder niets over zeggen nu.)
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-07-07, 22:52

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Wat mij betreft niet hoor! Ik heb niets met die Amerikaanse vorm van kerstmis vieren en als ik een kind heb, dan vier ik Sinterklaas. Maar dan waarschijnlijk wel zonder zwarte pieten.
Tradities veranderen is wat anders dan tradities opgeven, mijns inziens :)

Als tradities veranderen, verliezen ze hun echtheid wat snel tot opgeven leidt.
’n Traditie is juist daarom een traditie omdat het een vertoning is van een eeuwenoude gewoonte. Sinterklaas vervang je ook niet zomaar met James Bond. Zwarte Piet is ook een belangrijk en onveranderlijk onderdeel van het Sinterklaasfeest.

Trouwens, ik vind de tussenkomst van de VN volledig misplaatst en ook een beetje grappig. Zwarte Piet moet zijn baan verliezen vanwege zijn kleur. Dat is nou discriminatie! :mrgreen:
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-07-08, 15:07

De discussie is droevig, maar dat had ik al 'ns gezegd. Wel heeft ze goed laten zien hoe wijdverbreid racisme nog is onder zelfverklaarde "zwarten". Daar kunnen de zo verguisde witmannen nog 'n puntje aan zuigen. De raarste clichés worden bovengehaald om aan te tonen dat Zwarte Piet iets verkeerds zou zijn. Een carnavaleske moor die cadeautjes uitdeelt verwarren met een slaaf die wordt afgezweept op een plantage ergens in Suriname, je hoeft er niet eens erg lang over na te denken om melig te worden van de absurditeit. De talloze grapjes over het onderwerp zijn daar het logische gevolg van.

Je kunt je afvragen of het zinvol is om aan dit racisme zo'n podium te bieden. Liever hoor ik mensen praten die daarboven staan. Gario is grievend en platvloers, laat zo iemand lekker etteren op een of ander extremistisch blackpride-forumpje - de werkelijke problematiek rond racisme en discriminatie verdient een waardiger en intellectueler debat dan we tot nu toe hebben gezien.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-07-08, 15:43

Maar Weerwolf, tradities veranderen toch per definitie? Ik snap wel dat je dat jammer kunt vinden hoor, omdat het deel uitmaakt van een culturele identiteit en omdat het verschralend kan werken, maar tijden veranderen sowieso, en tradities veranderen mee. Kijk naar Kerstmis, eerst was dat een 'heidens' feest, later kreeg het een christelijk sausje, nog weer later is het voor de meeste mensen vooral drie dagen lekker eten. Ik associeer Kerstmis met het begin van de top 2000 en met gourmetten, ik beschouw dat als traditie maar vijftig jaar geleden associeerden ze het met heel andere dingen en over vijftig jaar zal het weer anders zijn, dat geeft toch niet?
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-07-08, 19:25

Plaas wrote:De discussie is droevig, maar dat had ik al 'ns gezegd. Wel heeft ze goed laten zien hoe wijdverbreid racisme nog is onder zelfverklaarde "zwarten".

In de media wordt er weinig aandacht geschonken, maar racisme kent ook geen kleuren, dus zwarte mensen zijn net zo goed racistisch als witte mensen. In het Zwarte Piet-debat komen de tegen blanken gerichte vooroordelen en haat aan bod.

Lang niet elke zwarte mens heeft bezwaar tegen Zwarte Piet. Ik kan het niet met volledige zekerheid zeggen, maar ik denk dat de anti Zwarte Pieten binnen hun zwarte of gekleurde gemeenschap in de minderheid zitten. De meerderheid weet dat dit geen racisme is en heeft een leuke tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=noIg1kFOkBg

[...]de werkelijke problematiek rond racisme en discriminatie verdient een waardiger en intellectueler debat dan we tot nu toe hebben gezien.

Laat me een beetje pessimistisch zijn, ik denk niet dat er dat waardig en intellectuel debat in de toekomst zou plaatsvinden omdat er te veel verzuurde mensen zijn die zo’n debat niet willen. Het is toch makkelijker iedereen meteen een racist te noemen omdat ze denken dat ze het moreel belichamen. Dit Zwarte-Piet-debat-achtige gedrag zal zich voortzetten.

Hoogstwaarschijnlijk wrote:Maar Weerwolf, tradities veranderen toch per definitie? Ik snap wel dat je dat jammer kunt vinden hoor, omdat het deel uitmaakt van een culturele identiteit en omdat het verschralend kan werken, maar tijden veranderen sowieso, en tradities veranderen mee. Kijk naar Kerstmis, eerst was dat een 'heidens' feest, later kreeg het een christelijk sausje, nog weer later is het voor de meeste mensen vooral drie dagen lekker eten. Ik associeer Kerstmis met het begin van de top 2000 en met gourmetten, ik beschouw dat als traditie maar vijftig jaar geleden associeerden ze het met heel andere dingen en over vijftig jaar zal het weer anders zijn, dat geeft toch niet?

Welke definitie is dat?
Misschien ben ik daarmee overdreven behoudsgezind en volgens de nieuwe trend een racist in de ogen van sommige ‘gekwetste’ zwarten dat ik voor de onveranderlijkheid van tradities ben. Maar goed, met die labels kan ik best wel goed mee leven.

Kerstmis is slechts een gedeeltelijke adaptie van het Joelfeest. Dat is geen evolutie van het Joelfeest, dus ik zou hier liever niet van verandering spreken. Een soortgelijk adaptie zie je bij de Bijbel en Talmoed-verhalen wier oorspronkelijke bronnen in de aangrenzende oudere culturen te vinden zijn.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-07-08, 19:57

Alle definities! 'Per definitie' = sowieso.
Om bij het Sinterklaasvoorbeeld te blijven: vroeger werden kinderen in de zak mee naar Spanje genomen, dat gebeurt nu ook niet meer. Is voor veel kinderen een hele geruststelling, deze verandering in de traditie!

Uit mijn hoofd: uit een onderzoek gehouden onder 3000 Amsterdammers bleek dat zo'n 30% zwarte piet als racistisch ervaarde, een minderheid inderdaad dus, maar wel een grote.
Als anekdotisch voorbeeld: mijn baas heeft een heel donkere huidskleur en vond Sinterklaas vroeger fantastisch.
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-07-08, 20:53

Hoogstwaarschijnlijk wrote:
Uit mijn hoofd: uit een onderzoek gehouden onder 3000 Amsterdammers bleek dat zo'n 30% zwarte piet als racistisch ervaarde ervoer, een minderheid inderdaad dus, maar wel een grote.
Als anekdotisch voorbeeld: mijn baas heeft een heel donkere huidskleur en vond Sinterklaas vroeger fantastisch.


Ik heb er even naar proberen googelen, maar vind enkel een onderzoek uit 2013 dat stelt dat 7% van de Amsterdammers dat vindt.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Weerwolf
Posts:1908
Joined:2009-12-09, 19:53
Real Name:Krisztián
Gender:male
Location:Венгрия; Будaпешт
Country:HUHungary (Magyarország)

Re: Nederlandstalige media

Postby Weerwolf » 2014-07-08, 23:14

Ik denk dat het onderzoek in kwestie dit is:
http://www.os.amsterdam.nl/nieuwsarchie ... warte-piet
http://www.charlotteslaw.nl/2014/07/even-zwarte-piet/
Volgens onderzoek van het CBS uit 2012 “Hoe denken Amsterdammers over Zwarte Piet” ‘blijkt dat 37% van alle ondervraagden zich kan voorstellen dat Zwarte Piet als discriminerend wordt ervaren door andere mensen, hoewel zij zichzelf er niet door gediscrimineerd voelen en dat 7% van alle ondervraagden Zwarte Piet als discriminerend ervaart. Van de mensen met een Surinaamse, Antilliaanse of Ghanese achtergrond ervaart respectievelijk 27, 18 en 14% de figuur Zwarte Piet als discriminerend.’

Er is een wereld van verschil tussen discriminerend ervaren en gediscrimineerd worden.

Dat Zwarte Piet ter ere van de slavernij gevierd wordt, is onzin. Als Sint Nicolaas een Moorse jongen van de slavernij bevriijdt en die uit dankbaarheid vrijwillig voor hem werkt, is geen slavernij.

Waarom is het fout dat hij zwart is? De metgezellen van Sinterklaas in verschillende Europese landen zijn zwart welk eigenschap uit de Germaanse mythologie stamt. Als Zwarte Piet zijn kleur kwijt raakt, wordt een lange traditie gebroken. In Hongarije hebben we Krampusse, jullie Zwarte Piet. Onze Krampusse zien in ieder geval minder kindervriendelijk uit, de meeste kinderen gedragen zich netjes omdat ze bang voor hen zijn. Het vervoer van kinderen in een zak naar Spanje dient het doel (net zoals de angst aanjagen met de Krampusse) dat de kinderen zich braaf en gehoorzaam gedragen.
In het middelpunt staan: [flag=]nl[/flag] [flag=]nl-BE[/flag] [flag=]af[/flag] [flag=]de[/flag][flag=]hr[/flag] [flag=]sr[/flag] [flag=]ru[/flag] [flag=]pl[/flag]
Heel hartelijk bedankt voor elke hulp!
Ich bin für jede Verbesserung dankbar.

Минден кездет нехез.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-07-09, 15:46

Ja, dat was het onderzoek inderdaad! 7% dus, en 37% met inlevingsvermogen, had het verkeerd onthouden, excuus.
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Nederlandstalige media

Postby Plaas » 2014-07-09, 16:15

Aha, wie het niet met je eens is, mankeert inlevingsvermogen?
Het wordt steeds bizarder.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.


Return to “Dutch (Nederlands)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests