Eten en drinken

Moderator:Aurinĭa

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)
Eten en drinken

Postby Plaas » 2013-03-31, 14:46

Om het gesprek op gang te houden is 't misschien aardig om te vertellen wat we zoal eten en drinken in de loop van de dag. Voor taalleerders is dat meteen een mooie oefening in de Nederlandse eet- en drinkwoordenschat. Wie zin heeft kan natuurlijk wat meer vertellen over bv. de ingrediënten, de smaak, het uiterlijk of zelfs de geschiedenis van een bepaald gerecht.

Ik trap af met een konijntje. Hoewel konijn in Nederland eigenlijk typisch is voor kerst en lam weer hoort bij Pasen, keer ik 't om. Afgelopen kerst aten we lam, nu eten we konijnenbout met Pasen. Het vlees gaat zo de pan in, het moet 'n tijdje stoven.
Ik serveer er aardappeltjes met spek bij, en stoofpeertjes, zodat de zoetige smaak van het konijn terug komt in de peertjes en de aardappelen voor een zoute, hartige tegenpool zorgen.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Eten en drinken

Postby dorenda » 2013-04-01, 11:25

En dan zal ik wat vertellen over het paasontbijt. Aangezien ik in Polen zit, kon ik geen paasstol kopen, dus die heb ik dit jaar zelf gebakken, en hij was heel aardig gelukt. Een paasstol is een brood (vloerbrood, d.w.z. niet in een vorm gebakken, maar op de bakplaat) met krenten en rozijnen en amandelspijs, en soms ook stukjes sukade en walnoot en amandelsnippers, en poedersuiker bovenop. De amandelspijs heb ik ook zelf gemaakt (dat is een massa die voornamelijk bestaat uit gemalen amandelen en suiker) en die was een beetje dun uitgevallen, en daardoor was hij in het brood wat lastig terug te vinden. :)
Behalve paasstol had ik ook matses en natuurlijk een gekookt eitje. Bij mijn ouders thuis waren er ook altijd croissantjes en vers afgebakken bolletjes, maar die kon ik zaterdag helaas niet vinden, daarom had ik gewone witte pistoletjes o.i.d. En verder broodbeleg zoals gewoonlijk: boter, kaas, hagelslag, bruine suiker, jam enzovoort...
O ja, ik heb thee bij het ontbijt gedronken.

Ik heb trouwens nog nooit konijn of lam gegeten. Bij ons thuis was er niet zo'n traditie om dat te eten met Kerst of Pasen. :)
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Plaas » 2013-04-01, 15:47

Het kerstkonijn is toch wel bij veel mensen bekend, denk ik, al was het maar omdat dit liedje over dit traditionele gerecht gaat ;)
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
dorenda
Posts:2896
Joined:2004-11-17, 23:02
Real Name:Dorenda
Gender:female
Country:PLPoland (Polska)
Contact:

Re: Eten en drinken

Postby dorenda » 2013-04-02, 8:26

O ja, ik ken het ook wel, ik heb het alleen nooit op.
нехай мій гаманець порожній
моя дорога невідома
я стану вільним, подорожнім
найголовніше вийти з дому

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2013-04-02, 9:51

dorenda wrote:
Ik heb trouwens nog nooit konijn of lam gegeten. Bij ons thuis was er niet zo'n traditie om dat te eten met Kerst of Pasen. :)

Idem hier. Ik associeer vooral zalmcocktail, aardappelkroketjes, varkenshaas in champignonroomsaus en chocolademousse met kerstmis. Het is maar net wat je gewend bent...
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Plaas » 2013-04-02, 14:49

Misschien is konijn met kerst niet in alle regio's traditioneel? Brabant is toch al 'n beetje België, natuurlijk. Of er 'n echte Belgische kerstdis bestaat weet ik niet, maar aardappelkroketjes en chocomousse heb ik daar wel vaak voorbij zien komen.

In Polen heb ik met kerst dan weer karper gegeten. Het verschilt duidelijk per land wat men eet. Ik geloof dat de Denen eend eten. In de Angelsaksische wereld is het weer kalkoen. Toch wel verrassend, we zingen dezelfde wijsjes en de kerstboom is inmiddels ook overal wel doorgedrongen, maar wat we eten verschilt nog altijd sterk.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2013-04-02, 14:53

Nou, het zal d'r ook wel mee te maken hebben wat de kinderen blieven... Denk niet dat veel kinderen blij worden van wild. Wel van aardappelkroketjes natuurlijk :)
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Plaas » 2013-04-02, 19:04

Maar 't was een tam konijn!

Vandaag aten we zalm met spinaziestoemp, een combinatie die hier in huis inmiddels klassiek is. De spinaziestoemp is een Vlaamse invloed (mijn vriendin is Belgisch), maar toch maak ik de stoemp altijd en zij de zalm. Geflambeerd in Volendammer whisky, want die drinken we toch niet op.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Plaas » 2013-04-26, 7:45

Van Weerwolf hebben we een Hongaars kookboekje gekregen. Gisteren heb ik pörkölt gemaakt, van lamsvlees. Het is de stoofschotel die we in Nederland meestal goulash noemen. Uitjes bakken in reuzel, daar paprikapoeder bij, dan het in blokjes gesneden lamsvlees in de pan, 'n beetje vocht, sudderen tot het zacht is en dan groene paprika's erbij. Tomaat was volgens het boekje niet eens nodig. Voor de kleur heb ik behalve paprikapoeder ook wat verse puntpaprika gebruikt, dat had het beoogde effect.
Ik heb er eierpasta bij geserveerd, maar die kon toch niet tippen aan de pasta die ze in Hongarije serveren. Daar moet ik maar 'ns naar op zoek.

Bij het eten dronken we Egri Bikavér, een stevige droge rode wijn uit Eger. Die had ik al wel kunnen vinden, gewoon bij de buurtslijter. Al bij al was het een smakelijke maaltijd.
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Plaas
Posts:551
Joined:2012-06-21, 7:47
Gender:male
Location:Alkmaar
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Plaas » 2014-03-01, 9:42

Gisteren at ik nog 'ns paling. Op vrijdag en zaterdag trekt Bruin langs de Amsterdamse cafés. Bruin is een Volendammer in klederdracht met een koelbox onder z'n arm. Hij verkoopt verschillende soorten vis, ook paling dus, en paling gaat lekker bij bier.

In Nederland is paling meestal gerookte paling. Het wordt puur gegeten, net als de haring glijdt 'ie zo de mond in. Daarnaast bestaat er ook stoofpaling, dan wordt de paling klaargemaakt met kruiden en groenten in een grote pan. Op die manier kom je de paling ook in België veel tegen (Paling in 't groen).
- Plaas' vermannen

Voorzichtig weerom.

User avatar
Hoogstwaarschijnlijk
Posts:7089
Joined:2005-11-30, 10:21
Location:Utrecht
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby Hoogstwaarschijnlijk » 2014-03-05, 19:03

Ik vind paling eigenlijk vooral iets wat je op brood of op toastjes kunt doen... Wel lekker.
Native: Dutch
Learns: Latin and French
Knows also (a bit): English, German, Turkish, Danish

Corrections appreciated.

deboertravel
Posts:14
Joined:2014-11-02, 14:41
Real Name:de Boer
Gender:male
Country:NLThe Netherlands (Nederland)

Re: Eten en drinken

Postby deboertravel » 2014-11-02, 15:08

Vanavond op Italiaans eten op het menu: Zelfgemaakte lasagne, met gehakt, spinazie, mozarella, kaas. Als voorafje een heerlijk gemaakte Bruschetta.


Return to “Dutch (Nederlands)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests