Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Moderator:Mulder-21

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)
Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby Woods » 2012-12-26, 22:16

Det er den 25 december, kl. 01:14. Det er den første gang jeg skriver her på dansk, men det skal ikke være den sidste. Jeg har besluttet at lære dansk i tre måneders tid. Jeg skal snakke god dansk i begyndelsen af april. Jeg lyder på dansk musik, jeg læser en dansk grammatik bog og jeg skriver med en veninde som snakker dansk i Skype og vi også snakker lidt dansk når vi mødes på arbejde. Jeg skal også skrive her hver nat hvis det er ok med jer og hvis det findes nogen blandt jer som kan rette mine fejler. Må jeg bede jer om at gøre det?

Det er den 26 december, kl. 23:53. Jeg skulle lære dansk hele dagen i dag men min chef ringede mig og sagte de rigtig behøvede mig på arbejdet i dag for at hjælpe dem med tingene. Så de seks timer jeg hade planeret for at lære dansk gik ad helvede til. Men det skal ikke stoppe mig, jeg starter om igen når jeg har nogle fri minutter næste få dage, og jeg ske arbejde på det før nogle timer næste uge. Jeg skal enten gå ud med min veninde som snakker dansk og snakke bare dansk med hende for nogle timer eller jeg skal læse, skrive og tænke på dansk hjemme med mig selv.

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby Aleco » 2013-01-07, 10:33

Hej! Jeg kan altså overhovedet ikke tale dansk, så jeg kan ikke gøre mere end at ønske dig lykke til!
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Woods
Posts:950
Joined:2007-11-14, 12:43
Gender:male
Country:FIFinland (Suomi)

Re: Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby Woods » 2013-01-08, 22:14

Det er faktisk ikke mange mennesker på dette her forum, meget mindre end i de norske og svenske forummer :( Det ser ud som man altid vælger svensk eller norsk blandt de skandinaviske sprog, og de dansker kunne ikke lide at skrive ofte her.

Fordi jeg er nysgerrig, hvordan går det i Japan?

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby Aleco » 2013-01-09, 5:31

Selv synes jeg dansk er meget interessant, specielt lydudviklingen, men der er nogle ting ved sprogets retskrivning som jeg virkeligt ikke kan lide. Unilangere, der vil lære sig et skandinavisk sprog, vælger sædvanligvis svensk eller norsk på grund af udtalen, skandinavisk sprogforståelse og måske også antallet af aktive modersmålstalere. Jeg fik lyst til å prøve å lære mig å skrive, og senere snakke dansk fordi jeg så på Anna Pihl for første gang på fire år i forrige uge. Det ligner trods alt veldigt på formelt og gammelt bokmål (og bokmål er jo på en måde dansk, så...).

Japan er meget sejt og svært billigt! Man kan gå ud og ha det sjovt uden at bruge for meget penger, men alligevel gøre masser af ting. Men selv om jeg nu har boet her en tid, så er ikke min japansk særligt god synes jeg.

Hvordan går det så med dansk for dig?

Likely to contain a lot of mistakes! We really need an active native speaker here :)
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
ILuvEire
Posts:10398
Joined:2007-12-08, 17:41
Gender:male
Location:Austin
Country:USUnited States (United States)
Contact:

Re: Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby ILuvEire » 2013-01-09, 5:54

Woods wrote:Det er den 25 december, kl. 01:14. Det er den første gang jeg skriver her på dansk, men det skal ikke være den sidste. Jeg har besluttet at lære dansk i tre måneders tid. Jeg skal snakke god dansk i begyndelsen af april. Jeg lyder på dansk musik, jeg læser en dansk grammatik bog og jeg skriver med en veninde som snakker dansk i Skype og vi også snakker lidt dansk når vi mødes på arbejde. Jeg skal også skrive her hver nat hvis det er ok med jer og hvis det findes nogen blandt jer som kan rette mine fejler. Må jeg bede jer om at gøre det?

Det er den 26 december, kl. 23:53. Jeg skulle lære dansk hele dagen i dag men min chef ringede mig og sagte de rigtig behøvede mig på arbejdet i dag for at hjælpe dem med tingene. Så de seks timer jeg hade planeret for at lære dansk gik ad helvede til. Men det skal ikke stoppe mig, jeg starter om igen når jeg har nogle fri minutter næste få dage, og jeg ske arbejde på det før nogle timer næste uge. Jeg skal enten gå ud med min veninde som snakker dansk og snakke bare dansk med hende for nogle timer eller jeg skal læse, skrive og tænke på dansk hjemme med mig selv.
Lykke til! Jeg lærer dansk også; hvis du vil, du kan tilføj mig på Facebook. Jeg prøver at øve mine sprog så meget som muligt, med jeg har ikk' en masse tid for Unilang i nylig.

Woods wrote:Det er faktisk ikke mange mennesker på dette her forum, meget mindre end i de norske og svenske forummer :( Det ser ud som man altid vælger svensk eller norsk blandt de skandinaviske sprog, og de dansker kunne ikke lide at skrive ofte her.

Fordi jeg er nysgerrig, hvordan går det i Japan?
Mange mennesker er desværre skræmt væk fra dansk, fordi det er vanskeligt at udtale. Du har mig og Marcellus, der lærer dansk, og Aleco kommer her ofte og Mulder-21 (han taler flydende dansk, men er fra Færøerne). Vi skal prøve at hjælpe dig!

Jeg er stadig lærer, med jeg skal prøv' at give dig nogle korrektioner:
Selv synes jeg dansk er meget interessant, specielt lydudviklingen1, men der er nogle ting ved sprogets retskrivning som jeg virkeligt ikke kan lide. Unilangere, der vil lære sig et skandinavisk sprog, vælger sædvanligvis svensk eller norsk på grund af udtalen, skandinavisk sprogforståelse og måske også antallet af aktive modersmålstalere. Jeg ønskede at prøve at lære mig2 at skrive, og senere snakke dansk fordi jeg så på Anna Pihl for første gang på fire år i forrige uge. Det ligner trods alt vældigt på formelt og gammelt bokmål (og bokmål er jo på en måde dansk, så...).

Japan er meget sejt og svært billigt! Man kan gå ud og ha det sjovt uden at bruge for meget penge, men alligevel gøre masser af ting. Men selv om jeg nu har boet her en tid, så er ikke min japansk særligt god synes jeg.

Hvordan går det så med dansk for dig?

1 Jeg forstår ikke dette ord, og det er ikke på min ordbog, men måske er det min skuld og ikk dig.
2 at lære er ikk refleksiv på dansk. Er det så på norsk?
[flag]de[/flag] [flag]da[/flag] [flag]fr-qc[/flag] [flag]haw[/flag] [flag]he[/flag] [flag]es[/flag]
Current focus: [flag]ga[/flag] [flag]ar[/flag]
Facebook | tumblr | Twitter
“We need to make books cool again. If you go home with somebody and they don't have books, don't fuck them.” —John Waters

User avatar
Aleco
Posts:8596
Joined:2006-04-10, 19:05
Real Name:Alecsander
Gender:male
Location:Onsøy
Country:NONorway (Norge)
Contact:

Re: Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby Aleco » 2013-01-09, 6:05

Lydudvikling skal være et ord, og jeg får op resultater om jeg tjekker Google. Jeg får også op resultater på eksempelsætningen "han skal lære sig" :) På norsk kan det være refleksivt eller ikke - altså begge dele. Men tak for rættelserne! Det er skidenkelt at blande ind norsk :lol: Jeg vidste altså ikke, at man skriver "vældigt" og ikke "veldigt" på dansk! Tak skal du ha!
Native (no) Fluent (en-us)
Conversational (sv) Understands (dk) Minored in and lived in (ja) Actively studying (hu)
Exposed to (fo) Study now and then (et) Curious about (cs)

User avatar
Kohlensäure
Posts:158
Joined:2012-10-13, 11:06
Real Name:Agathe Bauer
Gender:male
Location:Hamburg
Country:DEGermany (Deutschland)

Re: Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby Kohlensäure » 2013-01-10, 15:20

Dansk er den bedst skandinavisk sprog, efter min mening (men jeg kan den ikke tale så god) Jeg bor i den nordlige del af Tyskland og nogle mennesker snakker her flydendet dansk.
Jeg ønsker dig lykke til og jeg håber at du har succes med din forsøg! :D

Vise os senere resultatet!
(de)(zh)(es-cl)(en)(fi)(vi)(bg)(ja)

Danac
Posts:9
Joined:2011-02-03, 12:37
Real Name:Peter Larsen
Gender:male
Location:Randers
Country:DKDenmark (Danmark)

Re: Jeg skal lære mig dansk i tre måneders tid

Postby Danac » 2013-01-23, 22:49

Hej, jeg er her ikke så tit, men jeg kigger forbi en gang imellem. Hvis der er interesse for det, vil jeg gerne give jer nogle rettelser til det, I skriver.

Woods, hvorfor er det, at du skal nå at lære dansk indenfor en bestemt periode? Har du noget, du skal nå? :)


Return to “Danish (Dansk)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests