Català/Valencià/"Balear" - un dubte sobre els glotònims

Moderator:Iván

User avatar
Saim
Posts:5740
Joined:2011-01-22, 5:44
Location:Brisbane
Country:DEGermany (Deutschland)
Català/Valencià/"Balear" - un dubte sobre els glotònims

Postby Saim » 2013-01-11, 12:11

El més que llegeixo sobre la llengua catalana, el més que em grinyola veure la denominació que fem servir en aquest fòrum. "Valencià" és un glotònim que vol dir el mateix que "català". Per tant, la denominació "llengua valenciana" se sent força, i és tan legitim com dir "llengua catalana". Fins i tot la gent més pancatalanista ho diu (alguns arriben a dir "el valencià de Barcelona" i tot :lol: ). Però l'únic lloc on he sentit això de "llengua balear" és en l'Ethnologue i en webs franquistes (que li duen "baléà" i a cada paraula hi posen mil accents redundants). Fins i tot el president de les Illes (en Bauzà) diu que vol "la cooficialidad del castellano, la lengua comuna de todos, y el mallorquín, menorquín, ibizenco y formenterenco".

Els illencs que conec tots diuen que parlen "es mallorquí/menorquí/eivissenc, que és una varietat d'es català"; ningú no ha dit que parla "balear". No és el mateix cas que el del País Valencià. Se'n diu "català", "valencià", "català/valencià" o a molt estirar "català/valencià/mallorquí/menorquí/etc.". Ni tan sols ho he sentit com a gentilici; els catalans no li diuen "els balears" com ho fan els castellans ("los baleares"), sinó "illencs" o "mallorquins".

Què n'opineu? Clar, els noms no importen massa. I si això fos un fòrum de cap altre tema no n'hauria dit res. Però vaja, aquest és un fòrum de llengües, no us sembla poc rigorós utilitzar noms incorrectes per denominar llengües? Vull dir, si afegim "balear" al nom, per què no "patuès de Rosselló" o "aragonès oriental", altres denominacions sense cap ús oficial o acadèmic, i només utilitzades per gent que volen exterminar la llengua catalanovalenciana?

User avatar
Marah
Posts:3015
Joined:2011-06-03, 17:01
Real Name:Jonathan
Gender:male
Country:FRFrance (France)

Re: Català/Valencià/"Balear" - un dubte sobre els glotònims

Postby Marah » 2013-01-11, 18:30

Par exemple, l'enfant croit au Père Noël. L'adulte non. L'adulte ne croit pas au Père Noël. Il vote.

User avatar
Núria Harket
Posts:1600
Joined:2007-01-31, 15:04
Real Name:Núria Harket
Gender:female
Location:Catalunya, Tarragona
Country:ESSpain (España)
Contact:

Re: Català/Valencià/"Balear" - un dubte sobre els glotònims

Postby Núria Harket » 2013-01-11, 20:08

Doncs jo, com filòloga, estic totalment d'acord amb el que dius, a mi em sembla una aberració, seria com dir que els de Texas parlen "American" i els d'Innsbruck "Österreichisch", ningú dubte que parlen varietats diferents d'anglès i d'alemany!!!!

Però no, aquí la política ho ha d'esgarrar tot, i els valencians, clar, només faltaria han de ser la seva pròpia llengua que NO pot ser el català, no fós cas que els catalans ens penséssim que tenim algun tipus de dret sobre ells i els volguéssim envair. En fi, tot és política :doggy:

Entre el català del sud de Tarragona i el "valencià" del nord de Castelló hi ha molt poca diferència.

Quant al "balear" no se sent dir "parlo balear" la veritat... potser perquè no han estat sotmesos al partit Popular tant temps com al País Valencià (ah no, que això no es pot dir tampoc!!! és la Comunitat Valenciana! :twisted: ) i no han corromput la gent.

Sembla que els membres balears i valencians del fòrum ens han abandonat, però aniria bé saber la seva opinió.

User avatar
Saim
Posts:5740
Joined:2011-01-22, 5:44
Location:Brisbane
Country:DEGermany (Deutschland)

Re: Català/Valencià/"Balear" - un dubte sobre els glotònims

Postby Saim » 2013-01-11, 23:27

Maralol wrote:http://www.youtube.com/watch?v=N-OqUeLz0Tg
Un vídeo relacionat

Que interessant! Gràcies per la aportació!

Núria Harket wrote:Però no, aquí la política ho ha d'esgarrar tot, i els valencians, clar, només faltaria han de ser la seva pròpia llengua que NO pot ser el català, no fós cas que els catalans ens penséssim que tenim algun tipus de dret sobre ells i els volguéssim envair. En fi, tot és política :doggy:

A mi no em sembla gaire estrany que els valencians li diuen "valencià" quan reconeguin que iguala a dir "català". El que em sobra és això del "balear", car els mateixos illencs li diuen o català, o esmenten el dialecte específic. Igual passa a la Franja: no s'hi parla cap "franjolí" ni "aragonès oriental", sinó un nom més específic com "ribagorçà" o despectiu com "xapurreat".

Dir-li "català/valencià" ja em sembla bé (encara que no cal, és més senzill dir-li "català"), però català/valencià/balear em sembla més aviat un Ethnologuisme. Vull dir, és un dels seus errors estúpids que s'ha estès. N'hi ha molts, com per exemple encara diuen que el panjabi oriental no es parla al Panjab Occidental, encara que la majoria dels són en aquesta meitat de la regió, i la divisió entre el Pakistan i la Índia no és pas lingüística.

Entre el català del sud de Tarragona i el "valencià" del nord de Castelló hi ha molt poca diferència.

Ja, és clar: la variació lingüística no conforma a les fronteres estatals i autonòmiques.

Quant al "balear" no se sent dir "parlo balear" la veritat... potser perquè no han estat sotmesos al partit Popular tant temps com al País Valencià (ah no, que això no es pot dir tampoc!!! és la Comunitat Valenciana! :twisted: ) i no han corromput la gent.

Es que la majoria dels peperos no parlen "la llengo baléà", sinó "mallorquín, menorquín, ibizenco, o formenterense" com explica el nostre amic Bauzà:

http://www.youtube.com/watch?feature=en ... IrxKucHgGI

:roll:

Pel que fa el rotllo aquell de país/comunitat, quina barra que tenen els espanyolistes quan diuen que dir-li "país" és imperialisme català... però collons dir-li país els dóna més prestigi que dir-li comunitat, no menys... no té ni cap ni peus això.

Sembla que els membres balears i valencians del fòrum ens han abandonat, però aniria bé saber la seva opinió.

Ja... :(

User avatar
loqu
Posts:11891
Joined:2007-08-15, 21:12
Real Name:Daniel
Gender:male
Location:Barcelona, Catalonia

Re: Català/Valencià/"Balear" - un dubte sobre els glotònims

Postby loqu » 2014-03-08, 12:06

No només és que els valencians ens hagen abandonat, és que tampoc ningú pregunta per la varietat valenciana... :P bé, no sóc valencià, però mentre no en tinguem cap, m'erigisc en portaveu per les meues experiències a València.

(Sempre esperant que en vinga un i hi afija el seu parer, és clar)

Estic d'acord, Saim, de fet a València, la gran majoria de la gent que parla valencià i s'estima la llengua, reconeix que és la mateixa que el català. Ara, una cosa que no ha passat a les Illes Balears, és que a València la llengua sempre ha portat el nom de valencià. Ja Joanot Martorell parlava que el seu llibre estava escrit en llengua valenciana. (Sobre la identitat dels valencians a l'Edat Mitjana i Moderna, s'ha escrit molt, jo recomane Fuster per a començar, amb totes les seues mancances).

És només una qüestió de dos noms per a una sola llengua. Que després s'haja fet servir el fet de la binòmia amb propòsits polítics, és una altra qüestió. Per tant, jo també veig encertat que el fòrum es diga Català/Valencià.

No vos cregueu que tot el que ix i es publicita sobre el País Valencià és veritat, per cert. Hi ha molts valencians que seguixen dient-ne País Valencià. Hi ha un debat obert sobre este tema, com ara sobre el tema de la llengua o sobre la senyera.
Нека људи уживају у стварима.
Let people enjoy things.

User avatar
loqu
Posts:11891
Joined:2007-08-15, 21:12
Real Name:Daniel
Gender:male
Location:Barcelona, Catalonia

Re: Català/Valencià/"Balear" - un dubte sobre els glotònims

Postby loqu » 2014-06-08, 14:27

loqu wrote:No vos cregueu que tot el que ix i es publicita sobre el País Valencià és veritat, per cert. Hi ha molts valencians que seguixen dient-ne País Valencià. Hi ha un debat obert sobre este tema, com ara sobre el tema de la llengua o sobre la senyera.

Em cite a mi mateix per deixar-vos un vídeo fet pel Bloc Jove on es reivindica la denominació de País Valencià.
https://www.youtube.com/watch?v=ERDtrb6QNUk
Нека људи уживају у стварима.
Let people enjoy things.


Return to “Catalan/Valencian (Català/Valencià)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests