Questions about Catalan

Moderator:Iván

neonvalley
Re: Questions about Catalan

Postby neonvalley » 2014-06-18, 9:18

Hola Set, moltes gràcies!

I suspected that the subjunctive might be extremely complicated, what about the conditional, though? From what I've seen, it looks to me that it should be in if-then sentences (although I may have basically made that up) and sometimes I feel like I should be using it when it isn't an if-then sentence, although it does make sense that that would be completely wrong...

Another thing that confuses me is the lack of a word for 'it' as a subject, obviously because I'm a beginner I am very much writing in English in my head then translating it - so sentences where 'it' is the subject end up being restructured in ways that don't make sense...but I'm guessing this is where demonstratives això and allò come in?

Set

Postby Set » 2014-06-18, 9:37

De res.

Conditional is used pretty much like English. "Això seria molt bona idea" = that would be a good idea. "Què faries si tinguessis diners?" = what would you do if you had money. I'm pretty sure that you can't use 'if' and conditional in the same clause, just as in English.

I wouldn't say that the subjunctive is extremely complicated. Do you have a background in Spanish? It's more or less (totally?) the same thing. It can be difficult getting used to the idea of subjunctive coming from English, but at least with Catalan it's easy to form.If you can't find good explanations for it for Catalan, then look it up for Spanish. "Què vols que faci" = what do you want me to do (lit. that I do)?. Actually thinking of the subjunctive as meaning "that I do" (or whatever verb) can be useful sometimes, although not always.

Some other examples:
Dubto que pugui venir.
Crec que l'he vist ja
No crec que l'hagi vist
Fés el que vulguis (here it also gives the meaning of 'whatever you want')
Vull conèixer una dona que sigui guapa (i.e. any woman who is guapa)

'It' is often unnecessary, much like the other pronouns.
És clar = it's obvious, clear
No cal fer-ho = it's not necessary to do it
Em sembla bé = it seems good (to me)
Això va ser un cop baix = that was a low blow/below the belt (especially with emphasis on això)

Btw, if youre in London why don't you try finding some Catalans to meet up with? There are hundreds if not thousands of them there now.
Native:[flag=]en[/flag] Good:[flag=]de[/flag][flag=]ca[/flag] Focusing on:[flag=]fa[/flag][flag=]ku[/flag][flag=]ps[/flag] Interested in:[flag=]zza[/flag][flag=]tr[/flag][flag=]sw[/flag]

neonvalley

Postby neonvalley » 2014-06-18, 22:56

I think part of the confusion is that all these different pieces of information are being put into one word - I am basically just coming from English - I have GCSE German and that's it xD

I've not really thought of how the conditional is used in English, is it literally just "would <verb>" constructs? So seria = (subject) would be, voldria = (subject) would like, cantaria = (subject) would sing, etc.? I think the idea of an if-then construct was coming from something like "If you would like to eat, (then) we could go to a restaurant?" - so while any conditionality might not be coming from the 'if', is it possible that it might coincide with it, i.e. "Si voldries menjar, podríem anar-ho a un restaurant"...and I've just realised that podríem is essentially 'we could', so I'm still trying to figure out what the conditional actually is...I wish we had been taught these things in English language, as this is something that English actually has!

To be fair, I haven't got far enough into my Catalan course to have been taught the subjunctive properly yet, and I'm pretty sure it gives a decent explanation somewhere down the line, so I should probably look at that to figure out what I'm doing instead of chucking in random subjunctive verbs everywhere...
I'm not sure I understand what you mean by "that I <verb>", though. I might be weird/incorrect for doing this, but I often think of 'que' as 'that' (depending on the context), so literally translating, to me, "crec que l'he vist ja" becomes "I believe that I have seen him now", which doesn't really distinguish from "no crec que l'hagi vist" which would become "I don't believe that I have seen him", and the subjunctiveness of haver is sitting there confusing me with magic and sparkles :P

I've never really thought of the lack of 'it' being a problem in isolated sentences, but when you're talking continuously and you've got a few subjects and objects going that you're kind of talking about all at once, I feel like it's a bit confusing to not have any kind of 'it' there. But when I think about it, having the word 'it' doesn't actually solve any confusion, it just tells you that what's being referred to is singular 3rd person neuter...so I imagine that's something I should get used to eventually.

It would be nice to try and meet up with some Catalans some time, but my Catalan is nowhere near good enough at the moment! My speaking and listening are even worse than my writing, and I wouldn't wish to inflict that on anybody in its present state xD

loqu

Postby loqu » 2014-06-19, 2:11

neonvalley wrote:"Si voldries volguessis (*) menjar, podríem anar-ho a un restaurant"...and I've just realised that podríem is essentially 'we could', so I'm still trying to figure out what the conditional actually is...I wish we had been taught these things in English language, as this is something that English actually has!

(*) volguessis in Central Catalan, volgueres in Valencian.

You should keep in mind that can is a special verb in English so you can't take it as a model for comparing the way you did. Keep in mind can has no conditional (there's no we would can; if anything, you'd have to say we would be able to, and it means the same as we could anyway). Conditional in Catalan roughly corresponds to English would + infinitive.
Нека људи уживају у стварима.
Let people enjoy things.

Set

Postby Set » 2014-06-19, 9:05

I'm sorry, I think I might have done more harm than good with my explanations. Ok ignore what I said about "that I ..." with subjunctive. I think you just need to wait until you study it in your book and then when you feel like there's a specific point you don't understand we can try and explain it more.

You're right about them not teaching us enough English grammar in school, it would have made learning foreign languages easier. In the end I fumbled around with German and Spanish at school, started to get to grips with some grammar, learnt a bit about English grammar and then finally started to understand foreign grammar, although even now I realise things about English which I hadn't thought of before :roll:

As loqu said the conditional in English is 'would + infinitive', but the exceptions are the modal verbs like can - could, shall - should, must (one form) and some others. Fortunately Catalan doesn't have modal verbs, at least not in the Germanic sense. If you know that 'menjaria' means would eat, then almost all other verbs follow that pattern. 'Podria' would translate as could or would be able to. 'He de' is 'I must' or 'I have to' so the conditional is 'hauria de' meaning something like I should or I would have to. (There's also 'deuria', but I wouldn't worry about that yet).

English has another word which is a bit of an exception. 'Would like' is technically conditional, but more often than not it's used in order to be polite (nicer than want) and thus doesnt really act like a conditional (in any case it should be translated as "agaradaria"), so I wouldn't use this verb as an example. Although some people do use 'would' after 'if', I doubt that you do (Im guessing we have the same dialect). So you wouldn't say "If I would eat this (then) I would be sick", right? It should be "If I ate this (then) I would be sick". In Catalan it's the same, the conditional cannot come after if. It's tricky though because 'ate' here would be translated as the past subjunctive which I'm sure you haven't studied yet. It would be "si mengés això, estaria malalt".

If you're still not 100% sure, maybe you should try writing some more sentences and we can correct your mistakes.
Native:[flag=]en[/flag] Good:[flag=]de[/flag][flag=]ca[/flag] Focusing on:[flag=]fa[/flag][flag=]ku[/flag][flag=]ps[/flag] Interested in:[flag=]zza[/flag][flag=]tr[/flag][flag=]sw[/flag]

neonvalley

Postby neonvalley » 2014-06-19, 10:19

Moltes gràcies, Set i loqu, esteu molt útil! Intentaré escriure això en català, però us ho donaré en anglès també, com abans.

Primerament, l'escoles d'Anglaterra no són útil (escolto que són entre les escoles pitjores a Europa!), perquè vaig aprendre només gramàtica básic, per exemple, què és un verb, etc., i més gramàtica jo m'ensenyava. El resultat es que no sé si una paraula anglesa sigui regular o no, i que encara les coses que no són sortints en anglès, com la conjugació condicional i les conjugacions subjunctives són molt difícil, però per descomptat, les vull poder utilitzar! Tanmateix, penso entenc molt més de la conjugació condicional ja :)

Em ensenyava 'haver de', però no 'hauria de', però és lògic.

Set, entenc el seu exemple, és molt lògic; l'exemple jo donava abans és un de cortesia, no de condicional. Tanmateix, aprenia que en una botiga, per exemple de verdures, puc dir 'vull un quilo de pomes' o 'voldria un quilo de pomes', però la segona té més cortesia...són altres com això, o no?

També, una cosa diferent, perquè és de Regne Unit, Set, penso que entendrà. Als diptongs decreixents que tenen -u, sonen com la -ll en anglès de Londres (d'Est) i d'Essex? Per exemple, es pronuncia "beu" en català com "bell" en anglès d'hi?

En anglès:
[hide]Thank you very much, Set i loqu, you're very helpful! I'm going to write this in Catalan, but I'll give you it in English too, like before.

Firstly, English schools are useless (I hear that they're among the worst in Europe!), because I only learnt basic grammar, e.g. what is a verb, etc., and further grammar is self-taught. The result is that I don't know if an English word is regular, and the things that are not salient in English, like the conditional and subjunctive, are still very difficult, but of course, I would like to be able to use them! However, I think I understand the conditional much better now :)

I've learnt 'haver de', but not 'hauria de', but it makes sense.

Set, I understand your example, it makes a lot of sense; the example I gave before is one of politeness, not of the conditional mood. However, I learnt that in a shop, e.g. a greengrocer's, I can say 'vull un quilo de pomes' or 'voldria un quilo de pomes', but the latter is more polite...are there other cases like this, or not?

On an unrelated note, because you're from the UK, Set, I think you'll understand this. In falling diphthongs ending in -u, is the sound like a Cockney/Essex -ll? E.g., is 'beu' in Catalan like 'bell' in Cockney/Essex English?[/hide]

loqu

Postby loqu » 2014-06-19, 11:36

neonvalley wrote:Moltes gràcies, Set i loqu, esteu sou molt útils! Intentaré escriure això en català, però us ho donaré en anglès també, com abans.

Primerament, l' les escoles d'Anglaterra no són útils (escolto es diu que són estan entre les escoles pitjors d'Europa!), perquè vaig aprendre només gramàtica bàsica, per exemple, què és un verb, etc., i més la resta de gramàtica jo m'ensenyava l'he apresa jo mateix. El resultat és que no sé si una paraula anglesa sigui és regular o no, i que encara a més, les coses que no són sortints importants en anglès, com la conjugació condicional i les conjugacions subjuntives, són molt difícils, però per descomptat, les vull poder utilitzar! Tanmateix, penso que entenc molt més de la conjugació condicional ja :)

Em ensenyava He après 'haver de', però no 'hauria de', però és lògic.

Set, entenc el teu exemple, és molt lògic; l'exemple que jo donava he donat abans és un de cortesia, no de condicional. Tanmateix, aprenia he après que en una botiga, per exemple de verdures, puc dir 'vull un quilo de pomes' o 'voldria un quilo de pomes', però la segona té més cortesia...són els altres com això així, o no?

També, una cosa diferent apart d'això, perquè és ets del Regne Unit, Set, penso que entendràs. Els diftongs decreixents que tenen -u, sonen com la -ll en anglès de Londres (de l'Est) i d'Essex? Per exemple, es pronuncia "beu" en català com "bell" en anglès d'hi d'allà?

La diferència de cortesia que esmentes entre "vull" i "voldria" és correcta, tot i que només és aplicable a verbs com voler.

T'he corregit els pronoms quan t'adreçaves a Set perquè en internet no usem vostè amb els desconeguts, excepte si es tracta d'un entorn molt formal (fòrums acadèmics, per exemple). En pàgines informals com aquesta, normalment usem sempre tu.
Let people enjoy things.

Set

Postby Set » 2014-06-19, 11:46

Acabo de veure que el loqu ja t'ha respost...bé, crec que hi ha unes diferencies entre les nostres correccions i ara he passat temps fent-les així que ara tens dues correccions :whistle:

neonvalley wrote:Moltes gràcies, Set i loqu, esteu molt útil! Intentaré escriure això en català, però us ho donaré en anglès també, com abans.

Primerament, les escoles d'Anglaterra no són útils (he sentit que són de les pitjors escoles a Europa!), perquè vaig aprendre només gramàtica bàsica, per exemple, què és un verb, etc., i més gramàtica jo m'ensenyava a mi mateix. El resultat es que no sé si una paraula anglesa és regular o no, i encara que les coses que no apareixen en anglès, com la conjugació condicional i les conjugacions subjunctives siguin (because of 'encara que') molt dificils, però per descomptat, les vull poder utilitzar! Tanmateix, penso que jaentenc molt millor la conjugació condicional (no crec que vulguis dir la conjugació, oi? El problema era més aviat amb l'ús) :)

Em ensenyava (millor: Havia après) 'haver de', però no 'hauria de', però és lògic.

Set, entenc el teu (no sóc tan gran :lol: ) exemple, és molt lògic; l'exemple que jo donava abans és un de cortesia, no de condicional. Tanmateix, aprenia que en una botiga, per exemple de verdures, puc dir 'vull un quilo de pomes' o 'voldria un quilo de pomes', però la segona forma és més educada...hi ha altres com això, o no?

També, una cosa diferent (una altra cosa, vols dir?), perquè ets del Regne Unit, Set, penso que entendràs. Als diptongs decreixents que tenen -u, sonen com la -ll en anglès de Londres (d'Est) i d'Essex? Per exemple, es pronuncia "beu" en català com "bell" en anglès d'allà?

Millor, em sembla que ho has entès bé. Per cert, millor que no em tractis de vostè, això només és per la gent gran, no es fa servir pas com en l'alemany.
L'a només pot portar aquest accent: à; á no existeix en el català.
El subjunctiu no es fa servir desprès de 'no sé que', sinó l'indicatiu normal. Desprès de 'encara que' (although) sí que has de fer servir el subjunctiu.
Potser hi ha altres coses que jo com a estranger no he vist, especialment coses d'estil, que són molt dificils, però ho estàs fent molt bé neonvalley.

Téns raó, "beu" sí que s'assembla una mica a "bell" amb el nostre accent, encara que les vocals siguin una mica més obertes i clares, diria jo.

neonvalley

Postby neonvalley » 2014-06-19, 13:11

Estic veient a la meva resposta, i visc que hi han molts errors estúpids! Entenc com adjectius i articles han de tenir els gèneres i els nombres dels seus substantius...i també que l'a té només l'accent obert...i que és no és es! Penso que 10 al matí és massa d'hora escriure en català xD

Loqu, escrius que l'ús de la condicional per cortesia és aplicable només a verbs com voler, però no entenc...quan verbs són com voler? Em pots donar uns exemples, si us plau?

Jo no estava segur si vaig haver de utilitzar vostè o tu aquí, però vaig utilitzar vostè, perquè prefereixo aquest error a l'error altre :P

loqu

Postby loqu » 2014-06-19, 14:02

neonvalley wrote:Estic veient a la meva resposta, i visc veig que hi han molts errors estúpids! Entenc com adjectius i articles han de tenir els gèneres i els nombres dels seus substantius...i també que l'a té només l'accent obert...i que és no és es! Penso que les 10 del matí és massa d'hora per escriure en català xD

:) però fas bé, el millor que es pot fer amb una llengua és practicar-la. Ara, això de l'hora depèn de quan t'alces, a mi em costa molt parlar català quan m'acabe de despertar, ho he comprovat :lol:

neonvalley wrote:Loqu, escrius que l'ús del condicional per cortesia és aplicable només a verbs com voler, però no entenc...quants verbs són com voler? Em pots donar uns exemples, si us plau?

Realment no pense que hi haja més verbs com voler, almenys quant a l'ús del condicional es refereix :) però ho vaig dir així perquè no m'agrada generalitzar, així m'assegure que no dic errades :P Si hi penses, la resta dels verbs no els fas servir en situacions on la cortesia siga important.
Let people enjoy things.

neonvalley

Postby neonvalley » 2014-08-02, 21:16

Hola gent, he tornat amb una pregunta...
Aprenc millor quan entengui per què alguna cosa és com és - aprenc molt malament si intento per memoritzar.
Doncs, per què els verbs de la conjugació segona que tenen -ure prenen finals diferents al imperfet?
No puc trobar cap coses que indiquen si un verb pren -ïa, -via, o -ia...

(Ho sento si el meu català escrivint estigui oxidat D:)

loqu

Postby loqu » 2014-08-02, 21:32

neonvalley wrote:Hola gent, he tornat amb una pregunta...
Aprenc millor quan entenc per què alguna cosa és com és - aprenc molt malament si intento per memoritzar.
Doncs, per què els verbs de la conjugació segona que tenen -ure prenen finals diferents a l'imperfet?
No puc trobar cap cosa (res) que indiqui si un verb pren -ïa, -via, o -ia...

(Ho sento si el meu català escrivint està oxidat D:)

Home, tenim un problema :P i és que no podem generalitzar en el cas dels verbs irregulars, moltes vegades has de fer servir la memòria, per molt que et desagrade.

Se m'està acudint que pots pensar en el present, en la 1ª persona del plural. Si el present es fa en -iem, tens l'imperfet en -eia amb canvi d'accent:
veure, veiem, veia
caure, caiem, queia
traure/treure, traiem, treia

Però si el present es fa en -vem o -vim, tens l'imperfet en -via:
moure, movem, movia
viure, vivim, vivia
beure, bevem, bevia
escriure, escrivim, escrivia

Si fan el present en -em, sense consonant, tens l'imperfet en -ia, sense consonant:
plaure, plaem, plaïa
coure, coem, coïa
cloure, cloem, cloïa
(excepció: riure, riem, reia)

Espere que l'explicació t'haja ajudat!
Let people enjoy things.

neonvalley

Postby neonvalley » 2014-08-03, 2:13

Moltes gracies, la teva resposta és útil, tot i que m'indica que he de memoritzar D:

Abans, jo pensava l'imperfet per decidir quan final utilitzar, però és més lògic per pensar la forma nosaltres, perquè és s'utilitzen més sovint...

Està les 3 a la matinada i necessito dormir...ho sento per la meva gramàtica D:

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2014-08-03, 9:42

Probablement és una pregunta que se us demana moltes vegades però: què és la diferència entre "ser" i "ésser"? Són de dialectes diferents?

Saim

Postby Saim » 2014-08-03, 13:52

Ésser és literari. Ser és la forma majoritària en tots els dialectes, crec.

loqu

Postby loqu » 2014-08-03, 16:28

neonvalley wrote:Moltes gracies, la teva resposta és útil, tot i que m'indica que he de memoritzar D:

Abans, jo pensava l'imperfet per decidir quin final utilitzar, però és més lògic per pensar la forma nosaltres, perquè és s'utilitza més sovint...

Està Són les 3 de la matinada i necessito dormir...ho sento per la meva gramàtica D:

No has de sentir res, si tots sabérem parlar sense errades no aprendríem! :P

Quant a l'imperfet i al present, jo només t'indique coincidències, relacions. Ara, ja depén de tu com te la prengues: si per a tu és més fàcil pensar el present o pensar l'imperfet, i traure una forma a partir de l'altra.
Ciarán12 wrote:Probablement és una pregunta que se us demana moltes vegades però: què quina és la diferència entre "ser" i "ésser"? Són de dialectes diferents?

Com t'ha indicat Saim, ésser és més literari. Hui quasi tots els llibres d'estil recomanen fer servir ser com a verb i ésser com a substantiu (els éssers vius, els éssers humans).

Si t'interessa aprofundir en este tema, et puc dir que a Balears la forma esser (aguda) és bastant comú; tant, que el llibre d'estil de la UIB la considera tan vàlida com ser per a qualsevol registre. I si acudim al DCVB de Alcover-Moll, el més gran diccionari descriptiu del català, veiem que localitza les formes més paregudes a ésser al voltant del Pirineu i a les zones més al nord de Catalunya.
Let people enjoy things.

crush

Postby crush » 2014-08-11, 2:46

Ara estic llegint un llibre (Adéu, turons, adéu) d'un autor mallorquí i ho fa servir sovint en els diàlegs entre els personatges de la història. Personalment m'agrada moltíssim la forma "ésser", crec que es molt bonic i que sona molt bé, però quan ho dic la gent sempre em corregeix dient que és una forma massa literari :(

Però si vols utilitzar el participi passat (estat) llavors no hi ha cap problema ;)

Ah, i "hi ha" és una frase feta, no es fa pas servir en plural (és a dir que no es diu "hi han", com en la teva frase de fa uns mesos: "veig que hi han molts errors estúpids").
Guk euskaraz, zuk zergatik ez?

loqu

Postby loqu » 2014-08-11, 8:01

crush wrote:Ara estic llegint un llibre (Adéu, turons, adéu) d'un autor mallorquí i ho fa servir sovint en els diàlegs entre els personatges de la història. Personalment m'agrada moltíssim la forma "ésser", crec que es molt bonica i que sona molt bé, però quan la dic la gent sempre em corregeix dient que és una forma massa literària :(

Però si vols utilitzar el participi passat (estat) llavors no hi ha cap problema ;)

Ah, i "hi ha" és una frase feta, no es fa pas servir en plural (és a dir que no es diu "hi han", com en la teva frase de fa uns mesos: "veig que hi han molts errors estúpids").

No puc estar d'acord amb el que dius sobre l'ús de la forma "hi ha" en plural. Haver-hi no és cap frase feta, és un verb que es conjuga. Moltes gramàtiques han seguit el costum de rebutjar-ne l'ús en plural, tot i que la majoria dels parlants el conjuguen així, i el més greu de l'assumpte és que no hi ha cap motiu lingüístic que servisca per a proscriure este ús concordant.

La situació actual és que els llibres d'estil com ara el de la CCMA (radiotelevisió pública catalana) o el de la UIB rebutgen l'ús en plural, però la Gramàtica normativa valenciana (AVL) l'accepta. Joan Solà, un dels més grans gramàtics del català, va assegurar que no hi havia motiu per a prohibir l'ús en plural, el mateix que va dir Pompeu Fabra. De fet, Solà arribà a la conclusió que l'origen d'este rebuig es trobava en gramàtiques castellanes destinades a parlants de català.

Jo per això no vaig corregir el missatge de neonvalley quan va posar "hi han".

Pots llegir un article més detallat sobre esta qüestió ací i una mica més d'informació en esta pàgina.
Let people enjoy things.

IpseDixit

Postby IpseDixit » 2015-02-03, 21:57

Hola a tothom! Algú pot dir-me qual és la etimologia de amb? Per una llengua romànica és una manera bastant estrany per dir "with". És relacionada amb el francès avec?
Oe oe a duc canc! Valgun pélel me dir coluna la é pa la etimologìa de amb? Per n lengaz neo-latin l'é na vida assà certa per dir "with". Éla pa emparentèda col franzous avec?

Ciarán12

Postby Ciarán12 » 2015-02-03, 23:43

IpseDixit wrote:Hola a tothom! Algú pot dir-me qual és la etimologia de amb? Per una llengua romànica és una manera bastant estrany per dir "with". És relacionada amb el francès avec?
Oe oe a duc canc! Valgun pélel me dir coluna la é pa la etimologìa de amb? Per n lengaz neo-latin l'é na vida assà certa per dir "with". Éla pa emparentèda col franzous avec?

Jo m'he pensat sempre que és de la mateixa arrel com "ambos" en castellà. No és?

Return to “Catalan/Valencian (Català/Valencià)”